

Wtorek


Cel
Celem szkolenia jest przeanalizowanie zasad prowadzenia ewidencji zdarzeń, jakie miały miejsce w jednostkach sektora finansów publicznych w 2020 r. i praktyczne wyjaśnienia pozwalające na zamknięcie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby uzyskane na ich podstawie informacje w sprawozdawczości były rzetelne, bezbłędne i sprawdzalne.
Czas trwania
Typ szkolenia
Online
Szkolenie prowadzone w czasie rzeczywistym (na żywo) za pomocą platformy online.
Metodyka
- dyskusja
- omówienie studium przypadków
- prezentacja
- wykład
Grupa docelowa
Szkolenie skierowane jest do pracowników działów księgowości w jednostkach sektora finansów publicznych.
Prowadzący
Specjalista z zakresu rachunkowości budżetowej.
więcejProgram
Dzień 1
19.01.2021 (Wtorek)
I. PODSTAWOWE CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z ZAKOŃCZENIEM ROKU BUDŻETOWEGO.
Zaksięgowanie wszystkich zdarzeń gospodarczych, jakie miały miejsce w danym roku z uwzględnieniem:
-
- ewentualnych korekt błędów z lat poprzednich,
- zasad uwzględnienia zdarzeń dotyczących zamykanego roku po sporządzeniu i zatwierdzeniu Z.
Koszty i zobowiązania na przełomie roku budżetowego (sposób i zasady ich prawidłowej ewidencji).
Rozliczenie poniesionych wydatków na inwestycje (po uzgodnieniu z właściwą komórką merytoryczną w zakresie inwestycji) i dokonanie przeksięgowań zakończonych zadań inwestycyjnych na właściwe konta, ewentualne rozliczenie inwestycji zaniechanych.
Uzgodnienie z jednostką nadrzędną kwot zrealizowanych dochodów i niezrealizowanych wydatków oraz przekazanie kwot wynikających z rozliczenia do właściwego budżetu.
Naliczenie i ujęcie w księgach rachunkowych zobowiązań jednostki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego wraz z pochodnymi od wynagrodzeń.
Dokonanie przeglądu kont analitycznych rozrachunków i kont podatników pod kątem:
-
- występowania pozycji do wyjaśnienia,
- ewentualnego umarzenia należności zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Dokonanie przeglądu kont analitycznych rozrachunków pod kątem prawidłowego ustalenia np. dochodów z mienia (czynsze, dzierżawy, sprzedaż majątku itp.) lub z tytułu świadczonych usług itp.
Ustalenie realności sald kont analitycznych w szczególności dotyczących:
-
- udzielonych pracownikom pożyczek mieszkaniowych,
- rozliczeń z pracownikami z pozostałych tytułów,
- rozliczeń z tytułu wpłaconych wadiów i wpłaconych zabezpieczeń i gwarancji,
- rozliczeń z tytułu udzielonych dotacji,
- rozliczeń z tytułu otrzymanych dotacji.
Naliczenie wymagalnych a niezapłaconych odsetek od należności oraz odsetek od zobowiązań.
Aktualizacja należności wątpliwych i spornych.
Ustalenie odpisów aktualizujących należności (jak prawidłowo powinno funkcjonować konto 290?):
-
- ewentualne odstępstwa od obowiązującego dochodzenia należności budżetowej.
Weryfikacja poprawności ustalenia zaangażowania roku bieżącego oraz przeksięgowanie zaangażowania dotyczącego roku następnego lub kolejnych lat.
Rozliczenia międzyokresowe kosztów:
- czy jednostki budżetowe mogą zrezygnować z rozliczania w czasie nieistotnych kwotowo kosztów?
II. INWENTARYZACJA ROCZNA – CEL I JEJ ROLA W ZWIĄZKU Z ZAMKNIĘCIEM ROKU MAJĄC NA UWADZE PANDEMIĘ COVID-19
Funkcje i cele inwentaryzacji, inwentaryzacja jako element rachunkowości jednostki i jej szczególna rola przy prawidłowym zamknięciem roku i sporządzeniu B.Z. z załącznikami.
Zasady prawidłowego rozliczenia spisu z natury (kto i na jakim etapie odpowiada?).
Inwentaryzacja drogą potwierdzenia sald.
Inwentaryzacja w drodze weryfikacji aktywów i pasywów.
Prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji i ustalenie ewentualnych różnic:
-
- opracowanie prawidłowej dokumentacji poinwentaryzacyjnej,
- ujęcie różnic inwentaryzacyjnych w księgach jednostki.
Zwrócenie uwagi na ważniejsze nieprawidłowości wykazywane przez służby kontrolne mające wpływ na prawidłowe przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji do B.Z.
Przypadki naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji.
Rola i odpowiedzialność za inwentaryzację kierownika jednostki, głównego księgowego (skarbnika) oraz pozostałych pracowników.
Wydrukowanie ksiąg rachunkowych lub przeniesienie ich treści na inny komputerowy nośnik danych w następującym zakresie:
-
- dzienniki za rok obrotowy,
- księga główna za rok obrotowy,
- księgi pomocnicze (np. środki trwałe, rozrachunki, rzeczowe składniki obrotowe),
- zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej na koniec roku obrotowego,
- zestawienie sald kont ksiąg pomocniczych na koniec roku obrotowego.
Terminy zamknięcia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych.
III. PRAKTYCZNE OMÓWIENIE ZASAD PREZENTOWANIA DANYCH W POSZCZEGÓLNYCH POZYCJACH BILANSU ZAMKNIĘCIA ORAZ W ZAŁĄCZNIKACH:
-
- w zestawieniu zmian w funduszu jednostki,
- w rachunku strat i zysków,
- w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do B.Z. (zał. nr 12).
Sesja pytań i odpowiedzi.
Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Lokalizacja
Szkolenie będzie przeprowadzone za pomocą platformy do szkoleń online/konferencji. Szkolenie online realizowane jest na żywo w wyznaczonym dniu i godzinach.
Koszt
Koszt udziału w szkoleniu online:
- 399 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 14-01-2021)
- 499 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 14-01-2021)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Koszt udziału w szkoleniu online obejmuje:
- certyfikat (wer. elektroniczna)
- materiały szkoleniowe (wer. elektroniczna)
formularz

wszystkie dane

zgłoszenie


