

Piątek


Cel
Szkolenie ma na celu zaznajomienie uczestników z podstawowymi zasadami związanymi z prawidłowym sporządzeniem rocznego sprawozdania finansowego. Omówione zostaną niezbędne czynności związane z zakończeniem roku budżetowego, inwentaryzacja roczna – jej cel i rola w związku z zamknięciem roku. W praktyczny sposób zostaną także omówione zasady prezentowania danych w poszczególnych pozycjach Bilansu Zamknięcia oraz w załącznikach.
Czas trwania
Typ szkolenia
Hybrydowe
Szkolenie prowadzone jednocześnie stacjonarnie w sali szkoleniowej oraz w czasie rzeczywistym (na żywo) za pomocą platformy online. Uczestnik może wybrać w jakiej formie szkolenia chce uczestniczyć.
Metodyka
- dyskusja
- omówienie studium przypadków
- prezentacja
- wykład
Grupa docelowa
Szkolenie skierowane jest do pracowników działów księgowości w jednostkach sektora finansów publicznych.
Prowadzący
Specjalistka z zakresu rachunkowości budżetowej. Doświadczona praktyczka z długoletnim stażem pracy jako główna księgowa w jednostce budżetowej oraz autorka licznych publikacji z zakresu finansów publicznych.
więcejPolecamy również
08.12.2022 | Akcja bilans za 2021 rok w państwowych i samorządowych instytucjach kultury | Online | Teresa Krawczyk | Rekrutacja w toku |
15.12.2022 | Praktyczne aspekty procesu zamknięcia roku 2022 oraz przygotowania sprawozdań finansowych w jednostkach budżetowych | Online | Agnieszka Drożdżal | Rekrutacja w toku |
Program
Dzień 1
03.12.2021 (Piątek)
Niezbędne czynności związane z prawidłowym zakończeniem roku budżetowego.
Zaksięgowanie wszystkich zdarzeń gospodarczych, jakie miały miejsce w danym roku z uwzględnieniem:
-
- ewentualnych korekt błędów z lat poprzednich oraz
- zasady uwzględnienia zdarzeń dotyczących zamykanego roku po sporządzeniu i zatwierdzeniu Z.
Koszty i zobowiązania na przełomie roku budżetowego (sposób i zasady ich prawidłowej ewidencji)
Rozliczenie poniesionych wydatków na inwestycje (po uzgodnieniu z właściwą komórką merytoryczną w zakresie inwestycji) i dokonanie przeksięgowań zakończonych zadań inwestycyjnych na właściwe konta oraz ewentualne rozliczenie inwestycji zaniechanych.
Uzgodnienie z jednostką nadrzędną kwot zrealizowanych dochodów i niezrealizowanych wydatków oraz przekazanie kwot wynikających z rozliczenia do właściwego budżetu.
Naliczenie i ujęcie w księgach rachunkowych zobowiązań jednostki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego wraz z pochodnymi od wynagrodzeń.
Dokonanie przeglądu kont analitycznych rozrachunków i kont podatników pod kątem:
-
- występowania pozycji do wyjaśnienia,
- niedopuszczenia do przeterminowania należności i zobowiązań,
- ewentualnego umarzania należności zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Dokonanie przeglądu kont analitycznych rozrachunków pod kątem prawidłowego ustalenia dochodów z mienia (czynsze, dzierżawy, sprzedaż majątku itp.) lub z tytułu świadczonych usług itp.
Przeanalizowanie i ustalenie realności sald kont analitycznych w szczególności dotyczących:
-
- zaliczek udzielonych pracownikom np. z tytułu kosztów podróży służbowych,
- udzielonych pracownikom pożyczek mieszkaniowych,
- niepodjętych wynagrodzeń przez pracowników,
- rozliczeń z pracownikami z pozostałych tytułów,
- rozliczeń z tytułu wpłaconych wadiów i wpłaconych zabezpieczeń i gwarancji,
- rozliczeń z tytułu udzielonych i otrzymanych dotacji.
Naliczenie wymagalnych a niezapłaconych odsetek od należności oraz ewentualnych odsetek od zobowiązań.
Aktualizacja należności wątpliwych i spornych.
Weryfikacja poprawności ustalenia zaangażowania roku bieżącego oraz przeksięgowanie zaangażowania dotyczącego roku następnego lub kolejnych lat.
Inwentaryzacja roczna – cel i jej rola związana z zamknięciem roku:
-
- funkcje i cele inwentaryzacji, inwentaryzacja jako element rachunkowości jednostki i jej szczególna rola przy prawidłowym zamknięciem roku i sporządzeniu B.Z. z załącznikami,
- metody (rodzaje, sposoby) przeprowadzania inwentaryzacji wg uor,
- zasady prawidłowego rozliczenia spisu z natury (kto i na jakim etapie odpowiada?),
- inwentaryzacja drogą potwierdzenia sald,
- inwentaryzacja w drodze weryfikacji aktywów i pasywów,
- prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji i ustalenie ewentualnych różnic:
- opracowanie prawidłowej dokumentacji poinwentaryzacyjnej,
- ujęcie różnic inwentaryzacyjnych w księgach jednostki,
- zwrócenie uwagi na ważniejsze nieprawidłowości wykazywane przez służby kontrolne mające wpływ na prawidłowe przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji do B.Z,
- przypadki naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie inwentaryzacji,
- rola i odpowiedzialność za inwentaryzację kierownika jednostki, głównego księgowego (skarbnika) oraz pozostałych pracowników.
Wydrukowanie ksiąg rachunkowych lub przeniesienie ich treści na inny komputerowy nośnik danych w następującym zakresie:
-
- dzienniki za rok obrotowy,
- księga główna za rok obrotowy,
- księgi pomocnicze (np. środki trwałe, rozrachunki, rzeczowe składniki obrotowe),
- zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej na koniec roku obrotowego,
- zestawienie sald kont ksiąg pomocniczych na koniec roku obrotowego.
Praktyczne omówienie zasad prezentowania danych w poszczególnych pozycjach Bilansu Zamknięcia oraz w załącznikach:
-
- w zestawieniu zmian w funduszu jednostki,
- w rachunku strat i zysków,
- w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do B.Z. (zał. nr 12).
Sesja pytań i odpowiedzi.
Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Lokalizacja szkolenia online:
Szkolenie będzie przeprowadzone za pomocą platformy do szkoleń online/konferencji. Szkolenie online realizowane jest na żywo w wyznaczonym dniu i godzinach.
Lokalizacja szkolenia na sali:
Hotel Focus***
ul. Łąkowa 23/25
90 -554 Łódź
Organizator szkolenia zastrzega sobie prawo do zmiany miejsca szkolenia. Ostateczna lokalizacja szkolenia zostanie podana w potwierdzeniu udziału, które jest wysyłane na 3 dni robocze przed szkoleniem (nie liczymy dnia szkolenia). Informacja ta jest przesyłana drogą elektroniczną na adres osoby kontaktowej i uczestnika szkolenia.
Mapa
Koszt
Koszt udziału w szkoleniu online:
- 429 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 30-11-2021)
- 529 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 30-11-2021)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Koszt udziału w szkoleniu online obejmuje:
- certyfikat (wer. elektroniczna)
- materiały szkoleniowe (wer. elektroniczna)
Koszt udziału w szkoleniu na sali:
- 549 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 30-11-2021)
- 649 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 30-11-2021)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Koszt udziału w szkoleniu na sali obejmuje:
- certyfikat (wer. papierowa)
- materiały szkoleniowe (wer. drukowana)
- długopis
- serwis kawowy
- obiad