

Poniedzialek


Cel
Celem szkolenia jest ugruntowanie wiedzy z zakresu informacji publicznej i przedstawienie zupełnie nowych regulacji dotyczących tzw. otwartych zasobów – otwartych danych publicznych. W dniu 7 września 2021 r. w Dzienniku Ustaw RP opublikowano Ustawę o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, która zastąpiła ustawę o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się jak odróżnić informację publiczną od informacji prywatnej, dodatkowo w jaki sposób udzielać informacji publicznej zawierającej dane osobowe, w jaki sposób formułować pouczenia dla strona a także jaka powinna być treść decyzji administracyjnej w przypadku odmowy. Dodatkowo jedna z części szkolenia zostanie poświęcona nowym regulacjom w zakresie tzw. otwartych zasobów z wyjaśnieniem pojęć ustawowych, kwestii odpłatności a także różnic między dwoma trybami uzyskiwania informacji przez wnioskodawców.
W czasie szkolenia podjęta zostanie również kwestia określenia terminów (w przypadku wniosków mailowych, które wpływają po godzinach urzędowania lub w czasie wolnym), rozpoczęcia ich biegu itp. Uczestnicy będą brali udział w warsztatach, których celem jest pomoc w zakresie wszelkich aspektów dotyczących rozpoznawania wniosków o udzielenie informacji publicznej i przekazanie informacji do ponownego wykorzystania.
Czas trwania
Typ szkolenia
Online
Szkolenie prowadzone w czasie rzeczywistym (na żywo) za pomocą platformy online.
Metodyka
- dyskusja
- kazusy
- prezentacja
- warsztat
- wykład
Grupa docelowa
Szkolenie polecamy wszystkim pracownikom władz publicznych oraz innych podmiotów wykonujących zadania publiczne, którzy zajmują się udzielaniem odpowiedzi na wniosek o informację publiczną, w szczególności pracownikom:
- organów władzy publicznej,
- organów samorządów gospodarczych i zawodowych,
- podmiotów reprezentujących Skarb Państwa,
- podmiotów reprezentujących państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmiotów reprezentujących inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego,
- podmiotów reprezentujących inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym.
Prowadzący
Doktor nauk prawnych, adwokat, wykładowca akademicki, trener i autorka publikacji. Od 2004 r. prowadzi szkolenia m.in.: z prawa prasowego, prawa autorskiego, informacji publicznej oraz ochrony danych osobowych. Certyfikowany trener programu HELP Rady Europy (program przeznaczony dla prawników – sędziów, prokuratorów, adwokatów i radców prawnych), w którym prowadzi szkolenia on-line z tematyki danych osobowych. Wykładowca w Krajowej Szkole Sędziów i Prokuratorów oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
więcejProgram
Dzień 1
30.05.2022 (Poniedzialek)
Zagadnienia wstępne z udostępnianiem informacji publicznej:
-
- konstytucja,
- ustawa o dostępie do informacji publicznej,
- kodeks postępowania administracyjnego,
- ustawa o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Zagadnienia techniczno-organizacyjne przy udostępnianiu informacji publicznej – czyli co każdy urzędnik wiedzieć powinien:
-
- tryb składania wniosków:
- czy wnioski składane przez portal społecznościowy stanowią wnioski w trybie UDIP i jak wówczas odpowiadać?
- wnioski składane telefonicznie – od kiedy liczyć termin wpłynięcia,
- wnioski mailowe wpływające po godzinach pracy urzędu – ile faktycznie dni ma urząd na odpowiedź i jak liczyć początek terminu?
- niewłaściwy urząd, niewłaściwa instytucja – jak należy rozpoznać taki wniosek (przesłać według właściwości, pozostawić bez rozpoznania czy odpowiedzieć?);
- anonimizacja dokumentów:
- dane wrażliwe zawarte w dokumentach urzędowych – w jaki sposób prawidłowo anonimizować dane osobowe,
- nietypowe dane osobowe – na co zwracać szczególną uwagę przy anonimizacji dokumentacji (nr ksiąg wieczystych, pesel, numery telefonów itp.).
- tryb składania wniosków:
Informacja publiczna w praktyce, czyli co jest a co nie jest informacją publiczną:
-
- jakie informacje gromadzone w urzędzie nie mają charakteru informacji publicznej – wyszczególnienie kategorii informacji na podstawie orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego – próba stworzenia katalogu wraz z uczestnikami,
- kwestie finansowe i ich udostępnianie w trybie udip:
- informacje o wynagrodzeniach – jacy pracownicy urzędu podlegają obowiązkowi udostępniania informacji o ich majątku/wynagrodzeniach,
- informacje o nagrodach, premiach itp. – które informacje podlegają udostępnieniu,
- informacje dotyczące zobowiązań finansowych osób pełniących funkcje publiczne (np. kredyty, kasy pożyczkowe, alimentacja) – czy podlegają udostępnieniu,
- wydatkowanie pieniędzy publicznych w świetle zamówień publicznych;
- pracownicy urzędu i informacje ich dotyczące:
- powiązania rodzinne między pracownikami – czy to jest informacja publiczna, jak odpowiadać na tego typu wnioski,
- postępowania dyscyplinarne, zwolnienia dyscyplinarne, przyczyny rozwiązania umowy o pracę, składanie wyjaśnień – czy tego typu informacje podlegają udostępnieniu?
- zatrudnienie poza urzędem – czy jest to informacja publiczna?
- zarobki pracowników pełniących funkcje pomocnicze w urzędzie;
- dokumentacja w urzędzie:
- maile, kalendarze spotkań, dokumenty wewnętrzne – czy podlegają udostępnieniu w trybie udip?
- dokumenty, które wpływają do urzędu: wnioski o dotację, petycje, wnioski o umorzenia płatności i inne,
- ekspertyzy, opinie, wnioski zalegające w aktach poszczególnych spraw administracyjnych – czy stanowią informację publiczną,
- dostęp do akt sprawy administracyjnej wzbudzającej zainteresowanie opinii publicznej – czy ustawa o dostępie do informacji publicznej przewiduje tryb dostępu do akt?
- dokumentacja technologiczna, dokumenty geodezyjne i inne,
- protokoły kontroli – czy podlegają udostępnieniu?
Praktyczne zagadnienia dotyczące informacji publicznej – kazusy wraz z uczestnikami.
Odmowa udzielenia informacji publicznej:
-
- podstawy odmowy – tajemnice prawnie chronione, prywatność, ochrona danych osobowych, na co zwracać szczególną uwagę?
- jak stworzyć decyzję odmowną – praktyczne warsztaty z zakresu treści i elementów koniecznych decyzji administracyjnej (zgodnej z wymogami kpa),
- pouczenia dla strony wnioskującej – treść oraz podstawa prawna pouczeń.
Informacja przetworzona, czyli „proszę zeskanować mi 1000 decyzji administracyjnych”:
-
- kiedy udostępniamy a kiedy nie udostępniamy informacji tzw. przetworzonej – najnowsze orzecznictwo.
Warsztaty wraz z uczestnikami: rozwiązywanie kazusów, pisanie odpowiedzi, decyzji, pouczeń itp.
Otwarte dane i ponowne wykorzystanie informacji:
-
- kto i do czego jest zobowiązany w zakresie ponownego wykorzystania informacji,
- kto i do czego jest uprawniony,
- opłaty/wynagrodzenie za udostępnienie informacji do ponownego wykorzystania – tworzenie oferty: jakie dane należy brać pod uwagę, co powinna zawierać oferta,
- udostępnianie danych dynamicznych (przez podmioty zobowiązane) za pośrednictwem API,
- udostępnienie do ponownego wykorzystywania danych badawczych, wytworzonych w ramach działalności naukowej finansowanej ze środków publicznych,
- zasady udostępniania informacji dla muzeów państwowych, muzeów samorządowych, bibliotek publicznych, bibliotek naukowych, bibliotek pedagogicznych i archiwów,
- terminy i opłaty/brak odpłatności za ponowne wykorzystanie informacji – zasady i wyjątki wskazane w ustawie,
- polityka otwartych danych – jak ją skonstruować,
- pełnomocnik ds. otwartości danych.
Warsztaty wraz z uczestnikami: rozwiązywanie kazusów z zakresu ponownego wykorzystania informacji w tym tworzenie tzw. oferty.
Odpowiedzialność prawna:
-
- co grozi za nieudzielenie informacji publicznej – podstawa prawna, dotychczasowe orzecznictwo,
- co grozi za udostępnienie danych osobowych (w tym danych wrażliwych) bez podstawy prawnej lub z naruszeniem RODO – odpowiedzialność cywilna, karna, administracyjna,
- naruszenie dóbr osobistych w świetle udostępniania informacji publicznej – najnowsze orzecznictwo.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Agenda jest orientacyjna i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Lokalizacja
Szkolenie będzie przeprowadzone za pomocą platformy do szkoleń online/konferencji. Szkolenie online realizowane jest na żywo w wyznaczonym dniu i godzinach.
Koszt
Koszt udziału w szkoleniu online:
- 549 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 25-05-2022)
- 649 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 25-05-2022)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Koszt udziału w szkoleniu online obejmuje:
- certyfikat (wer. elektroniczna)
- materiały szkoleniowe (wer. elektroniczna)