Termin szkolenia gwarantowany
27.01.2021

Środa

Online
od 549 PLN
Cel

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z procedurami kontrolnymi i zasadami ich egzekwowania.

Zgodnie z wynikami kontroli NIK samorządy w sposób niewystarczający sprawują nadzór właścicielski nad spółkami komunalnymi. Podmioty komunalne nie opracowały spójnej i kompleksowej polityki właścicielskiej w stosunku do spółek, w których posiadały udziały oraz przejrzystych zasad nadzoru zarówno merytorycznego, jak i ekonomiczno-finansowego. Większość nie posiada stosownych komórek organizacyjnych do sprawowania nadzoru właścicielskiego. Nie określono zasad współpracy z organami tych spółek.

Czas trwania
od 9:00 do 15:00 (w tym przerwy)
Typ szkolenia

Online

Szkolenie prowadzone w czasie rzeczywistym (na żywo) za pomocą platformy online.

Metodyka
  • dyskusja
  • prezentacja
Grupa docelowa

Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników urzędów gmin, miast i województw.

Prowadzący
Agnieszka Lisak

Radca prawny. Od 2004 roku zajmuje się obsługą podmiotów gospodarczych w ramach prowadzonej przez siebie kancelarii prawnej.

więcej
Pobierz informacje o szkoleniu
Pobierz informacje o szkoleniu

Program

Dzień 1

27.01.2021 (Środa)

Najczęściej występujące rodzaje nadużyć (niegospodarność świadoma):

    • łamanie procedur przetargowych celem doprowadzenia do dania zlecenia firmie „zaprzyjaźnionej”,
    • zawieranie umów niepotrzebnych przez pracowników z uwagi na otrzymywane bonusy od sprzedawców/ dostawców,
    • zawieranie umów potrzebnych dla podmiotu, ale bez uwzględniania jego interesu z uwagi na otrzymywane bonusy od sprzedawców/dostawców,
    • transferowanie pieniędzy z podmiotu poprzez zawieranie niepotrzebnych umów z „zaprzyjaźnionymi” firmami (consulting, ekspertyzy, analizy, marketing),
    • dlaczego do transferowania środków z podmiotu dochodzi najczęściej w drodze takich umów jak: consulting, ekspertyzy, analizy, marketing.

Niegospodarność nieświadoma:

    • niepotrzebne zawyżanie oczekiwań wobec kontrahentów na etapie organizacji przetargów, czyli dlaczego przetargi nie dochodzą do skutku?
    • tworzenie umów rażąco niekorzystnych dla swoich przedawców/dostawców, jak wpływa w/w praktyka na wysokość ceny?
    • dlaczego podwykonawcy porzucają place budów i fronty robót,
    • niepotrzebne tworzenie podmiotów (np. spółek) do realizacji zadań o charakterze użyteczności publicznej,
    • niepotrzebne przepłacanie za towary i usługi?

Jak wykrywać ww. nadużycia i jak radzić sobie z nimi w drodze wprowadzanych procedur kontrolnych?

    • co dobrze napisane procedury kontrolne powinny zawierać?
    • błędy przy pisaniu procedur kontrolnych.

Problem przerostu zatrudnienia w spółkach komunalnych, przedsiębiorstwach i jednostkach samorządowych:

    • jak tworzyć mechanizmy kontrolne, czyli audyt zatrudnienia.

Omówienie antykorupcyjnej normy ISO 37001.

Problematyka zapewnienia właściwego przepływu informacji w jednostce:

    • czy wolno ignorować donosy?
    • czy wolno ignorować skargi od klientów, petentów?
    • donos czy informacja mająca pomóc w prawidłowym zarządzaniu podmiotem?
    • skarga czy informacja mająca pomóc w prawidłowym zarządzaniu podmiotem?
    • tworzenie profesjonalnych procedur dotyczących rozpoznawania skarg,
    • czy skargę może rozpoznawać osoba, której ona dotyczy?
    • zasady zmiany procedur, czyli procedury do zmiany procedur,
    • rola pełnomocnika ds. ISO,
    • niezależność audytora jako fundament kontroli.

Problematyka działalności rad nadzorczych w spółkach komunalnych i sprawowanej przez nie kontroli:

    • co to jest rada nadzorcza i w których spółkach występuje?
    • cele i obowiązki rady nadzorczej,
    • cykl życia spółki kapitałowej w ramach roku obrotowego,
    • czy czytanie sprawozdania finansowego pozwala na wykrycie wszystkich nadużyć w podmiocie kontrolowanym?
    • czym różni się sprawozdanie finansowe od bilansu?
    • jakie nadużycia pozwala wykryć badanie sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta (firmę audytorką)?
    • cel badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta,
    • co powinno być przedmiotem zainteresowania ze strony rad nadzorczych – kierunki kontroli,
    • co powinny zawierać prawidłowe procedury kontrolne układane dla rad nadzorczych?

Działanie na niekorzyść spółki przez członków zarządu.

Jak radzić sobie z praktyką obchodzenia procedur przetargowych i kontrolnych?

Zasady reprezentacji przedsiębiorców tj. podpisywania umów. Omówienie zagadnienia celem uniknięcia zarzutu ich nieważności (działanie przez prokurentów, prezesów, wspólników).

Co jest lepsze i tańsze, dobrze napisana procedura kontrolna czy norma ISO? Mity i fakty związane z ISO.

Komunikat z 2016 r. Ministerstwa Rozwoju i Finansów w sprawie standardów audytu wewnętrznego (regulamin, procedura a karta audytu wewnętrznego).

Sesja pytań i odpowiedzi.

Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie. 
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.

Lokalizacja

Lokalizacja

Szkolenie będzie przeprowadzone za pomocą platformy do szkoleń online/konferencji. Szkolenie online realizowane jest na żywo w wyznaczonym dniu i godzinach.

Koszt

Koszt udziału w szkoleniu online:
  • 449 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 22-01-2021)
  • 549 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 22-01-2021)

Wykonawca nie jest płatnikiem VAT

Koszt udziału w szkoleniu online obejmuje:
  • certyfikat (wer. elektroniczna)
  • materiały szkoleniowe (wer. elektroniczna)
	string(5) "after"
	string(10) "22-01-2021"
	NULL
Wypełnij
formularz
Sprawdź
wszystkie dane
Wyślij
zgłoszenie
Dostaniesz mejla potwierdzającego
Możesz wydrukować potwierdzenie

Informacje ogólne

Prawidłowy nadzór właścicielski jako źródło oszczędności w jednostkach samorządu terytorialnego (tworzenie procedur kontrolnych w odniesieniu do spółek komunalnych i zakładów budżetowych)

Online, 27.01.2021

  • Administracja publiczna.
  • Korpus służby cywilnej.
  • Jednostki samorządu terytorialnego.
  • Wymiar sprawiedliwości.
  • Placówki naukowe.
  • Instytucje kultury.
  • Wojsko Polskie.
  • Jednostki oświatowe.
  • Jednostki budżetowe.
  • Stowarzyszenia i fundacje.
  • Służba zdrowia.
  • Zakłady budżetowe.
  • Firmy prywatne (jednoosobowe działalności gospodarcze, spółki cywilne, spółki z o.o., spółki akcyjne, spółki komandytowe).
  • Spółki samorządowe.
  • Spółki Skarbu Państwa.
  • Osoby prywatne.

Dane do FV nabywcy

/

Czy nabywca ma być również odbiorcą?

Dane do FV odbiorcy

/

Dane osoby kontaktowej/zgłaszającej

Czy osoba zgłaszająca uczestniczy w szkoleniu?

Rozliczenie kosztów udziału

  • Koszt szkolenia: 549,00
  • Stawka VAT: Sprzedawca zwolniony przedmiotowo z podatku od towaru i usług [dostawca towarów lub świadczeń usługi zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 (albo ust. 9) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, 2491, z 2018 r. poz. 62, 86. z późn. zm.)]
  • Koszt szkolenia: 549,00
  • Ilość osób: 0
  • Całkowity koszt udziału w szkoleniu: 0

Uwagi