

Wtorek


Cel
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji osób zajmujących się finansami, budżetem, księgowością oraz systemami informatycznymi księgowości i sprawozdawczości budżetowej, w zakresie prawidłowego stosowania podstawowych praw i reguł obowiązujących w rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, a także praktycznego rozumienia nadrzędnych zasad rachunkowości budżetowej obowiązujących w instytucjach kultury, z uwzględnieniem nowych obowiązków w zakresie sporządzania i przesyłania począwszy od 1 października 2020 roku elektronicznych deklaracji i ewidencji VAT.
Na szkoleniu omówione zostanie sposób ujęcia w ewidencji księgowej kasowo zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych, memoriałowo ujmowanych przychodów i kosztów, należności i zobowiązań, rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów oraz ich prezentacja w sprawozdawczości finansowej i budżetowej. Omówione zostaną również podstawowe modele ewidencyjne – schematy księgowań obowiązujące w Polsce w roku 2020 w instytucjach kultury, a także wymogi rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego sposobu zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.
Począwszy od 1 października 2020 roku instytucje kultury jako podatnicy VAT w celu wypełnienia obowiązków związanych z rozliczeniem podatku VAT nie będą musieli składać dwóch dokumentów: pliku JPK_VAT i deklaracji VAT, tak jak dotychczas, ale wyślą jeden plik, zawierający dane odpowiednio z deklaracji oraz ewidencji VAT. Dane te będą podlegały analizie i weryfikacji. Proces analizy i weryfikacji będzie dokonywany w sposób zautomatyzowany, z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania i specjalnych algorytmów. Nowe przepisy podatkowe wprowadzają drakońskie kary dla księgowych, w tym możliwą karę w wysokości 500zł za każdy błąd w przesłanej ewidencji VAT, które uniemożliwią przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji dokonywanej przez „robota” (algorytm). Jest to kolejny etap cyfryzacji systemu podatkowego w Polsce i nowy kłopot dla instytucji kultury.
Czas trwania
Metodyka
- dyskusja
- szkolenie online (na żywo)
- wykład
- wymiana doświadczeń
Grupa docelowa
Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich zainteresowanych państwowych i samorządowych instytucji kultury, w tym dla pracowników rozpoczynających karierę lub pragnących usystematyzować lub uporządkować swą wiedzę z zakresu rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych a także producentów oprogramowania i kadry kierowniczej instytucji kultury.
Prowadzący
Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej.
więcejProgram
Dzień 1
23.06.2020 (Wtorek)
Istota i cel rachunkowości:
-
- rachunkowość przedsiębiorstw a specyfika rachunkowości budżetowej oraz odmienność zasad obowiązujących w instytucjach kultury i problem konwencji pomiarowych obowiązujących w rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych w Polsce.
Nadrzędne i szczególne zasady rachunkowości budżetowej i ich znaczenie praktyczne:
-
- zasada rzetelnego i jasnego obrazu,
- zasada wyższości treści nad formą,
- zasada memoriału,
- zasada współmierności,
- zasada indywidualnej wyceny,
- zasada istotności,
- zasada ciągłości,
- zasada kontynuacji działalności,
- zasada ostrożnej wyceny,
- zasada kasowa.
Majątek i źródła jego pochodzenia oraz jego ujęcie w bilansie:
-
- mienie państwowe a mienie komunalne w bilansie instytucji kultury.
Równanie bilansowe, zdarzenia i operacje gospodarcze oraz ich wpływ na składniki bilansu.
Konto księgowe, zasady funkcjonowania kont, dzielenie i łączenie kont księgowych w rachunkowości instytucji kultury:
-
- konta bilansowe, konta wynikowe, konta pozabilansowe i ich funkcjonowanie w systemach FK.
Formy i powiązanie organizacyjno–prawne jednostek sektora finansów publicznych oraz zasady ich funkcjonowania w świetle ustawy o finansach publicznych:
-
- jednostki budżetowe i jednostki pozabudżetowe (RDWO, SZB, AW, IGB, POP) a państwowe i samorządowe instytucje kultury.
Zasady budżetowe:
-
- zasada „brutto” a zasada „netto”, „zasada kasowa” a zasada „memoriału” oraz ich zastosowanie w jednostkach budżetowych i pozabudżetowych oraz w instytucjach kultury.
Ustawa budżetowa i uchwała budżetowa jako podstawa funkcjonowania państwa i jednostki samorządu terytorialnego a specyfika planu finansowego instytucji kultury.
Klasyfikacja budżetowa i jej zastosowanie w planowaniu i wykonywaniu budżetu oraz planu finansowego instytucji kultury.
Zasady podziału ksiąg rachunkowych na księgi organu i księgi jednostki oraz ich związek z planowaniem i wykonywaniem budżetu:
-
- zakres zastosowania art. 80 ustęp 1 ustawy o rachunkowości oraz specyfika rozwiązań funkcjonujących w jednostkach pozabudżetowych i instytucjach kultury stosujących pełną ustawę o rachunkowości.
Charakterystyka planu kont dla budżetu (organu finansowego), charakterystyka planu kont dla jednostek wykonujących budżet, charakterystyka planu kont dla organu podatkowego:
-
- dotacje podmiotowe i przedmiotowe i ich ujęcie w księgach organu finansującego instytucje kultury.
Zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w rachunkowości budżetowej instytucji kultury w roku 2020.
Ewidencja księgowa kasowych dochodów i wydatków budżetowych w instytucji kultury.
Ewidencja księgowa środków pochodzących z budżetu środków europejskich w instytucji kultury.
Ewidencja księgowa przychodów i kosztów w instytucji kultury.
Ewidencja księgowa rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów w instytucji kultury.
Ewidencja księgowa aktywów obrotowych i ewidencja księgowa aktywów trwałych:
-
- klasyfikacja środków trwałych, zakres zastosowania klasyfikacji budżetowej do finansowania środków trwałych instytucji kultury.
Ewidencja księgowa wyniku finansowego i jego ustalenie:
-
- wynik finansowy a wynik wykonania budżetu i ich wzajemne powiązanie w instytucji kultury.
Zasady sporządzania sprawozdań typu „RB” w instytucji kultury.
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych oraz sprawozdawczość zadaniowa i ich specyfika.
Sprawozdawczość finansowa w instytucji kultury:
-
- analiza zgodności danych i powiązanie sprawozdawczości budżetowej ze sprawozdawczością finansową.
Podatek VAT w instytucjach kultury:
-
- uznawanie i nie uznawanie instytucji kultury za podatnika VAT.
Ustawa z dnia 4 lipca 2019 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw i Tarcza antykryzysowa:
-
- obowiązki w zakresie prowadzenia i wysyłania nowego JPK VAT.
Elektroniczne deklaracje podatkowe i elektroniczna ewidencja VAT:
-
- termin dla instytucji kultury: 1 października 2020 oraz szczegółowy zakres danych zawartych w ewidencji VAT w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego sposobu zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.
Nowe kody i oznaczenia w zakresie podatku należnego (GTU, znaczniki literowe) i naliczonego oraz problem z rozróżnianiem transakcji objętych dobrowolnym i obowiązkowym kodem MPP.
Nowe sankcje za błędy w ewidencji VAT, czyli komu grozi 500zł kary za potencjalny każdy błąd w przesłanej ewidencji VAT.
Konieczność zmiany podejścia do księgowości instytucji kultury zobligowanych do prowadzenia i przesyłania elektronicznych deklaracji i ewidencji VAT.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Lokalizacja
Szkolenie będzie przeprowadzone za pomocą platformy do szkoleń online/konferencji. Szkolenie online realizowane jest na żywo w wyznaczonym dniu i godzinach.
Koszt
formularz

wszystkie dane

zgłoszenie


