
Środa


Cel
W czasie szkolenia przekażemy pogłębioną wiedzę na temat praw autorskich, powiemy o tym co wolno i kiedy nie trzeba płacić i ukażemy – w praktyczny sposób – skomplikowaną materię praw autorskich, w kontekście przede wszystkim umieszczania treści w Internecie.
Wskażemy również „kruczki prawne”, które można wykorzystać w codziennej pracy w instytucji kultury i powiemy jak to naprawdę jest z tym dozwolonym użytkiem publicznym w kulturze. Szkolenie uwzględnia również najnowsze zmiany dotyczące organizacji zbiorowego zarządu.
Całościowe szkolenie z zakresu prawa autorskiego obali mity o tym, że nic nie wolno i za wszystko musimy płacić!
„Ciemność widzę ciemność” – czy można wykorzystać ten cytat w promocji? Dlaczego i za co trzeba płacić ZAIKS-owi i kiedy nie trzeba płacić? W jaki sposób zmieniono zakres zbiorowego zarządzania? Czy można organizować wystawę przedwojennych plakatów lub powojennych zdjęć? Jak znaleźć autora internetowego zdjęcia? Czy zbiory muzealne są objęte prawem autorskim? Czy podczas eventu można robić zdjęcia celebrytom?
Jeśli nie znasz odpowiedzi na te pytania – to szkolenie jest dla Ciebie!
Czas trwania
Typ szkolenia
Online
Szkolenie prowadzone w czasie rzeczywistym (na żywo) za pomocą platformy online.
Metodyka
- case studies
- dyskusja
- prezentacja
- wykład
Grupa docelowa
Do udziału w szkoleniu zapraszamy pracowników instytucji kultury oraz wszystkich zainteresowanych tematyką szkolenia.
Prowadzący
Doktor nauk prawnych, adwokat, wykładowca akademicki, trener i autorka publikacji. Od 2004 r. prowadzi szkolenia m.in.: z prawa prasowego, prawa autorskiego, informacji publicznej oraz ochrony danych osobowych. Certyfikowany trener programu HELP Rady Europy (program przeznaczony dla prawników – sędziów, prokuratorów, adwokatów i radców prawnych), w którym prowadzi szkolenia on-line z tematyki danych osobowych. Wykładowca w Krajowej Szkole Sędziów i Prokuratorów oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
więcejProgram
Dzień 1
31.05.2023 (Środa)
„Na dobry początek dnia” akty normatywne regulujące zagadnienia dotyczące praw autorskich:
-
- ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
- ustawa o zbiorowym zarządzeniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi,
- ustawa o muzeach, ustawa o ochronie zabytków, ustawa o bibliotekach, ustawa o prowadzeniu działalności kulturalnej,
- prawo międzynarodowe i prawo Unii Europejskiej.
Omówienie najważniejszych zagadnień z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w ujęciu praktycznym – orzecznictwo Sądu Najwyższego.
Przedmiot prawa autorskiego i praw pokrewnych. Pomysł na reklamę, promocję, akcję marketingową – czy jest chroniony?
-
- co to jest ten utwór, czyli czy Instrukcja BHP jest utworem?
- „Ojciec prać?”, czyli powiedzonka, cytaty, slogany promocyjne i reklamowe,
- Miś Colargol, Kubuś Puchatek i Koziołek Matołek – czy mogą być używane w teatrze?
- inspiracja czy plagiat, czyli ,,ile procent cukru w cukrze”,
- dzieła osierocone – co zrobić z anonimowymi utworami „oto jest pytanie!”,
- muzealia i zabytki – czy są chronione przez prawo autorskie.
Podmioty prawa autorskiego i praw pokrewnych:
-
- autor, twórca, artysta wykonawca – tylko jak ich odróżnić?
- blogerzy – czy są twórcami?
- spadkobiercy, spadkobiercy – jak ich znaleźć? Jak ich przekonać do wystawy? Czy prawo może nam pomóc?
- „Bolek i Lolek” czyli słów kilka o współtwórczości,
- jak mam odnaleźć twórcę – praktyczne zagadnienia związane z galeriami i wystawami.
Wirtualn@ instytucja kultury:
-
- strony WWW – jakie treści mogą być prezentowane na stronach internetowych instytucji kultury,
- wizerunki muzealiów i inne utwory zdigitalizowane – kiedy można rozpowszechniać,
- „napisali o nas” – kiedy można prezentować informacje z prasy na własnych stronach WWW,
- prawo cytatu w Internecie – co można „cytować” i jak to zrobić w praktyce,
- stare fotografie, zdjęcia, prace naukowe – jak można je prezentować by działać zgodnie z prawem.
Wizerunek w promocji instytucji:
-
- wizerunki prezentowane podczas eventów,
- wykadrowane wizerunki i zasady ich udostępniania,
- wizerunki dzieci podczas wydarzeń kulturalnych.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Lokalizacja
Szkolenie będzie przeprowadzone za pomocą platformy do szkoleń online/konferencji. Szkolenie online realizowane jest na żywo w wyznaczonym dniu i godzinach.
Koszt
Koszt udziału w szkoleniu online:
- 599 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 26-05-2023)
- 699 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 26-05-2023)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Koszt udziału w szkoleniu online obejmuje:
- certyfikat (wer. elektroniczna)
- materiały szkoleniowe (wer. elektroniczna)
formularz

wszystkie dane

zgłoszenie


