

Piątek


Cel
Szkolenie ma wymiar praktyczny i przeznaczone jest dla osób, które nie będąc prawnikami – muszą zmagać się z szeregiem problemów czy wątpliwości prawnych dotyczących rozpowszechniania i prowadzenia działalności promocyjnej.
Szczególny nacisk podczas szkolenie położony zostanie na kwestie dozwolonego użytku publicznego i możliwości korzystania z cudzej twórczości bez konieczności posiadania odrębnych zgód czy ponoszenia odrębnych opłat. Szkolenie uwzględnia również najnowsze zmiany dotyczące organizacji zbiorowego zarządu.
Czas trwania
Typ szkolenia
Online
Szkolenie prowadzone w czasie rzeczywistym (na żywo) za pomocą platformy online.
Metodyka
- dyskusja
- kazusy
- prezentacja
- wykład
Grupa docelowa
Szkolenie przeznaczone jest dla praktyków, którzy w instytucjach tworzą strategię promocyjną, konstruują zapisy umowne, negocjują z organizacjami zbiorowego zarządu, przygotowują imprezy promocyjne oraz kreują materiały marketingowo – PR-owe. Na szkolenie zapraszamy rzeczników prasowych, osoby z działów promocji, marketingu i wszystkich zainteresowanych tematyką prawa autorskiego.
Prowadzący
Doktor nauk prawnych, adwokat, wykładowca akademicki, trener i autorka publikacji. Od 2004 r. prowadzi szkolenia m.in.: z prawa prasowego, prawa autorskiego, informacji publicznej oraz ochrony danych osobowych. Certyfikowany trener programu HELP Rady Europy (program przeznaczony dla prawników – sędziów, prokuratorów, adwokatów i radców prawnych), w którym prowadzi szkolenia on-line z tematyki danych osobowych. Wykładowca w Krajowej Szkole Sędziów i Prokuratorów oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
więcejProgram
Dzień 1
08.04.2022 (Piątek)
„Na dobry początek dnia” akty normatywne regulujące zagadnienia dotyczące praw autorskich – ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawa o zbiorowym zarządzeniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, prawo międzynarodowe i prawo Unii Europejskiej.
Omówienie najważniejszych zagadnień z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w ujęciu praktycznym – orzecznictwo Sądu Najwyższego oraz ETPC.
Przedmiot prawa autorskiego:
-
- pomysł, inspiracja, utwór zależny, utwór niesamoistny – wyjaśnienie kluczowych pojęć,
- aranżacja plastyczna wystawy i koncepcja wystawy jako utwory – kto i do czego ma prawo; prawa aranżera, prawa kuratora, prawa instytucji,
- „Ile cukru w cukrze?” – od kiedy mówimy o utworze a do kiedy mówimy o dziele.
Podmioty prawa autorskiego i praw pokrewnych:
-
- autor, twórca, artysta wykonawca – tylko jak ich odróżnić?
- kilka słów o współtwórczości w urzędzie,
- pracownik urzędu – twórcą – prawa instytucji do utworów pracowniczych i pracowniczych utworów naukowych,
- problematyka tzw. „dzieł osieroconych” i spadkobierców – jak ich znaleźć i co zrobić gdy nie można ich znaleźć; najnowsze regulacje prawa autorskiego.
Praktyka czyni mistrza…
-
- umowy prawno-autorskie – praktyczne podpowiedzi, stosowane klauzule,
- wizerunki w materiałach promocyjnych – wizerunki osób powszechnie znanych, wizerunki w tle, „wizerunki muzealiów”, wizerunki dzieci – praktyczne podpowiedzi na podstawie wyroków sądowych w Polsce i na świecie,
- wizerunki pracowników urzędu i zaproszonych gości,
- przedruki i multimedia na stronach www urzędu,
- artyści niezrzeszeni w organizacji i ich reprezentacja przez organizację – jak to wygląda w praktyce?
Dozwolony użytek prywatny i publiczny w instytucji – czy zawsze trzeba płacić?
-
- digitalizacja zbiorów i ich rozpowszechnianie – problematyka wirtualnej instytucji („wirtualny urząd”),
- katalogi i wydawnictwa prezentowane on-line jako forma dozwolonego użytku publicznego urzędu po nowelizacji prawa autorskiego,
- przedruk on-line w działalności urzędu, czyli „Napisali o nas”,
- internetowe rozpowszechnienie zbiorów w encyklopediach i atlasach jako forma dozwolonego użytku publicznego.
- instytucja/urząd jako jednostka naukowa – problematyka tzw. „licencji edukacyjnych” po ostatniej nowelizacji,
- prawo cytatu w działalności urzędu,
- starych fotografii czar – fotografie stworzone przed 1994 r. i możliwość ich rozpowszechniania bez konieczności zgody oraz opłaty – problematyka zastrzeżenia praw autorskich na fotografiach.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Lokalizacja
Szkolenie będzie przeprowadzone za pomocą platformy do szkoleń online/konferencji. Szkolenie online realizowane jest na żywo w wyznaczonym dniu i godzinach.
Koszt
Koszt udziału w szkoleniu online:
- 549 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 05-04-2022)
- 649 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 05-04-2022)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Koszt udziału w szkoleniu online obejmuje:
- certyfikat (wer. elektroniczna)
- materiały szkoleniowe (wer. elektroniczna)