Termin szkolenia gwarantowany
08.07.2020

Środa

10:00-14:00
Internet
od PLN
Cel

Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników praktycznej wiedzy z zakresu prawa autorskiego, zarówno co do podstaw uregulowań prawnoautorskich, jak też specjalistycznej wiedzy związanej z działalnością jednostek muzealnych, galerii i biur wystaw artystycznych (m.in. organizacja wystaw, zawieranie umów, digitalizacja, prawo do wizerunku osób i muzealiów).

Znajomość reguł jakimi rządzi się prawo autorskie jest fundamentalnym warunkiem korzystania z utworów w sposób nienaruszający związanych z nimi praw wyłącznych, a tym samym w sposób pozwalający na uniknięcie cywilnoprawnych i karnych konsekwencji naruszenia tych praw.

Metodyka
  • dyskusja
  • kazusy
  • prezentacja
  • szkolenie online (na żywo)
  • wykład
Grupa docelowa

Szkolenie adresowane jest do osób, które nie dysponują kierunkowym wykształceniem prawniczym, przy czym dla osób dedykowanych do obsługi prawnej muzeum szkolenie stanowi istotne uzupełnienie i pogłębienie wiedzy prawnoautorskiej w zakresie funkcjonowania jednostek muzealnych, galerii i biur wystaw artystycznych oraz dla wszystkich osób zainteresowanych tą tematyką.

Prowadzący
Piotr Łada

adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, absolwent kulturoznawstwa na specjalizacji krytyka i promocja sztuk plastycznych (UMCS), absolwent historii sztuki (UW).

więcej
Pobierz informacje o szkoleniu
Pobierz informacje o szkoleniu

Dzień 1

08.07.2020 (Środa)

Wprowadzenie do prawa autorskiego:

    • źródła prawa (ustawa, akty normatywne, konwencje międzynarodowe);
    • zakres obowiązywania przepisów prawa autorskiego:
      • właściwość prawa, właściwość sądu, współpraca z podmiotami zagranicznymi,
      • wykorzystanie materiałów lub obiektów powstałych poza granicami RP lub stanowiących własność podmiotów zagranicznych,
      • umowy wypożyczenia, depozytu i transportu z aspektem zagranicznym,
      • tzw. immunitet jurysdykcyjny – ochrona prawna rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (rozdział 4a ustawy o muzeach);
    • nowelizacja prawa autorskiego w zakresie działalności muzealnej, galerii i BWA:
      • utwory osierocone,
      • utwory niedostępne w obrocie,
      • prawo cytatu,
      • utrwalenie przejściowe lub incydentalne;
    • autorskie prawa majątkowe:
      • zasada tzw. monopolu twórczego,
      • czas ochrony praw majątkowych,
      • wygaśnięcie praw majątkowych „domena publiczna”,
      • zasady obliczania terminów wygaśnięcia praw autorskich,
      • utwór a egzemplarz;
    • autorskie prawa osobiste:
      • pojęcie autorskich praw osobistych,
      • teoretyczny i praktyczny czas ochrony praw osobistych,
      • prawo do autorstwa,
      • prawo do nienaruszalności formy i treści utworu tzw. integralności,
      • prawo do integralności a twórczość zależna i modyfikacje utworu.

Podstawowe pojęcia prawa autorskiego:

    • twórca w prawie autorskim:
      • utwory pracownicze,
      • umowy zlecenia, umowy o dzieło,
      • dzieła osierocone,
      • utwory współautorskie,
      • dzieła łączne i rozłączne,
      • połączenie utworów w celu ich wspólnego rozpowszechniania,
      • domniemanie autorstwa,
      • ocena stopnia wkładu twórczego,
      • działalność twórcza a działalność techniczna: reprodukcje dzieł sztuki, digitalizacja, odtworzenia lub restauracje obiektów,
      • działanie na zlecenie lub pod nadzorem artysty,
      • ochrona praw autorskich a okoliczności dotyczące twórcy, np. sztuka generowana przy użyciu komputera;
    • utwór w prawie autorskim:
      • relacje pomiędzy pojęciami muzealiów i dzieł sztuki a utworem na gruncie prawa autorskiego,
      • utwór plastyczny a jego egzemplarz – reprodukcje i odtworzenia dzieł sztuki na potrzeby wystawy,
      • fotografie,
      • serie limitowane i kolekcjonerskie,
      • pojęcie oryginału egzemplarza dzieła sztuki na gruncie prawa autorskiego (droit de suite),
      • problematyka ochrony utworów sztuki współczesnej i nowoczesnej (np. spór w zakresie ochrony prawnej  sztuki współczesnej – land art, video art, ready-made, sztuka abstrakcyjna),
      • problematyka własności egzemplarzy dzieł sztuki (własność dzieła wykonanego z materiałów będących własnością muzeów lub sponsora, dzieła sztuki realizowane w przestrzeni publicznej);
    • twórczość zależna:
      • opracowania-utwory samoistne i niesamoistne,
      • utwory inspirowane,
      • utwór z tzw. zapożyczeniami (cytat, plagiat),
      • twórczość zależna (opracowania, tłumaczenia, adaptacje, przeróbki);
    • umowy z zakresu prawa autorskiego:
      • ogólna charakterystyka umów,
      • umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe,
      • umowy licencyjne (wyłączne, niewyłączne, czasowe, na czas nieoznaczony),
      • istotne elementy umów (strony, terytorium, czas trwania),
      • wynagrodzenie,
      • terminy wypowiedzenia,
      • odbiór,
      • kary umowne;
    • pola eksploatacji:
      • istota pól eksploatacji,
      • nazwane i nienazwane pola eksploatacji,
      • konstruowanie pól eksploatacji,
      • pola eksploatacji specyficzne dla muzealiów oraz sztuk wizualnych;
    • problematyka autorskich praw osobistych w umowach:
      • rodzaje praw autorskich osobistych,
      • potencjalne ryzyka naruszenia praw osobistych,
      • dozwolone klauzule umowne dotyczące praw osobistych m.in. upoważnienie do wykonania praw osobistych lub zobowiązanie do niewykonywania,
      • autorskie prawa osobiste a utwory zależne, modyfikacje, zmiany reprodukcji utworów;
    • umowy prawnoautorskie a sztuka współczesna:
      • specyfika umów dotyczących sztuki współczesnej,
      • dzieła audiowizualne,
      • sztuka video,
      • sztuka konceptualna,
      • found footage film,
      • utwór a egzemplarze dzieła sztuki.

Prawnoautorskie aspekty organizacji wystaw:

    • wystawa a prawa autorskie osobiste twórców:
      • istota autorskich praw osobistych twórców w kontekście wystaw,
      • oznaczanie autorstwa przy obiektach (zakres niezbędnych informacji, forma i treść opisu obiektu),
      • prawo do nienaruszalności formy i treści utworów tzw. integralności (błędny sposób ekspozycji, ingerencja w „wygląd” oryginału obiektu lub jego reprodukcji),
      • naruszenie prawa do rzetelnego wykorzystania utworu;
    • autorskie prawa majątkowe w kontekście organizacji wystawy:
      • podstawy prawne wystawienia i wykorzystania obiektów na wystawie (m.in. umowy z twórcami, wygaśnięcie autorskich praw majątkowych, prawo cytatu, dysponowanie wyłącznie własnością obiektu a uprawnienie do ekspozycji, wystawienie obiektów znajdujących się w depozycie lub wypożyczonych),
      • pola eksploatacji utworu związane z organizacją wystawy w muzeum (m.in. udostępnianie, rozpowszechnianie, ekspozycja);
    • dozwolony użytek publiczny dotyczący wystaw – działania promocyjne i informacyjne:
      • informowanie o wystawie w zakresie sprawozdania o aktualnych wydarzeniach m.in. wernisaż, finisaż (art. 26 pr. aut),
      • prawo cytatu a publikacje związane z wystawą (art. 29 pr. aut.),
      • własność obiektu a ekspozycja na wystawie m.in. problematyka uprawnienia do ekspozycji i pobierania opłat za wstęp (art. 32 ust. 1 pr. aut),
      • rozpowszechnianie utworów wystawionych na wystawie a katalogi wystawowe i publikacje związane z wystawą czasową lub stałą (art. 33 pkt 2 pr. aut),
      • reklama wystawy publicznej a wykorzystanie egzemplarzy rozpowszechnionych utworów (art. 33 z indeksem 3 pr. aut.);
    • wystawa jako przedmiot ochrony prawa autorskiego:
      • problematyka praw autorskich do utworów tworzonych na potrzeby konkretnej wystawy (m.in. „pomysł” na wystawę, scenariusze wystaw projekty wystaw, teksty związane z publikacjami, teksty promocyjne – utwory pracownicze a umowy cywilnoprawne),
      • wystawa jako utwór – zakres ochrony,
      • uprawnienia osób trzecich (zwiedzających, mediów) do dokumentowania oraz informowania o wystawie;
    • wizerunek osób i muzealiów:
      • pojęcie wizerunku, zakres ochrony, wymóg zgody, wykorzystanie wizerunku bez obowiązku uzyskania zgody (trzy wyjątki),
      • roszczenia z tytułu naruszenia wizerunku, wizerunki w materiałach promocyjnych, pracowników, wizerunki na wydarzeniach (m.in. szkolenia, konferencje, imprezy masowe, imprezy publiczne), regulaminy wydarzeń a zgoda na utrwalanie i rozpowszechnianie wizerunku);
    • utrwalanie wydarzeń:
      • problematyka prawa do wizerunku,
      • prawa osób dokonujących utrwalenia, rejestracji i montażu relacji z wydarzeń;
    • problematyka tzw. wizerunków muzealiów:
      • relacje pomiędzy prawem do wizerunku osoby fizycznej a tzw. „wizerunkiem” rzeczy,
      • uprawnienie właściciela do decydowania o tzw. „wizerunku” rzeczy,
      • „wizerunki” muzealiów w kontekście art. 25a ustawy o muzeach,
      • muzealia zawierające wizerunki osób (portrety, zdjęcia archiwalne),
      • problematyka dóbr osobistych w kontekście materiałów archiwalnych (np. listy, pamiętniki).

Digitalizacja i fotografia:

    • dopuszczalność digitalizacji i udostępniania wizerunków muzealiów w zależności od statusu prawnoautorskiego
      • dopuszczalność i zasady udostępnienia wizerunków muzealiów ze względu na status utworu (m.in. utwór chroniony – brak wygaśnięcia autorskich praw majątkowych, domena publiczna – wygaśnięcie autorskich praw majątkowych, tzw. dzieła osierocone),
      • dopuszczalność i zasady udostępnienia wizerunków muzealiów ze względu na osobę uprawnionego i podstawę prawną (m.in. muzeum, twórcy, spadkobiercy, darowizny dzieł sztuki, dozwolony użytek utworów chronionych, umowy) art. 25a ustawy o muzeach a digitalizacja i udostępnianie wizerunku muzealiów;
    • podstawy prawne wykorzystania fotografii:
      • wygaśnięcie autorskich praw majątkowych do fotografii (domena publiczna),
      • brak ochrony prawa autorskiego (problematyka reprodukcji dzieł sztuki 2D),
      • umowy i zgody twórców lub ich spadkobierców na wykorzystanie fotografii (umowy przenoszące autorskie prawa majątkowe, umowy licencyjne),
      • dozwolony użytek utworów fotograficznych (prawo cytatu plastycznego lub fotograficznego, sprawozdania o aktualnych wydarzeniach, fotorelacje, fotografia utworów zlokalizowanych w przestrzeni publicznej, reklama i promocja wystaw i zbiorów fotografii),
      • własność egzemplarza (reprintu, odbitki) a uprawnienia do eksploatacji utworu fotograficznego,
      • wykorzystanie tzw. osieroconych fotografii (brak możliwości ustalenia twórcy lub spadkobierców);
    • problematyka prawnoautorska fotografii „dawnej”:
      • zasady ochrony i eksploatacji tzw. fotografii dawnej,
      • prawnoautorskie relacje pomiędzy ustawą z 1926 roku, z 1952 roku i 1994 roku,
      • ustawa z 1952 roku – konieczność umieszczenia noty copyrightowej dla powstania ochrony, brak ochrony fotografii reporterskiej, czas trwania ochrony autorskich praw majątkowych na gruncie poprzednich ustaw z 1926 roku i 1952 roku, a obecne uregulowania,
      • problematyka wykorzystania fotografii powszechnie znanych a ochrona praw fotografów.

Sesja pytań i odpowiedzi.

Agenda jest orientacyjna i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.

Lokalizacja

Szkolenie będzie przeprowadzone za pomocą platformy do szkoleń online/konferencji. Szkolenie online realizowane jest na żywo w wyznaczonym dniu i godzinach.

Koszt udziału w szkoleniu na sali obejmuje:
  • certyfikat (wer. elektroniczna)
  • materiały szkoleniowe (wer. elektroniczna)
	string(5) "after"
	NULL
	string(10) "03-07-2020"
Wypełnij
formularz
Sprawdź
wszystkie dane
Wyślij
zgłoszenie
Dostaniesz mejla potwierdzającego
Możesz wydrukować potwierdzenie

Informacje ogólne

Prawo autorskie w działalności muzeum, galerii i biura wystaw artystycznych (szkolenie online)

Internet, 08.07.2020

  • Administracja publiczna.
  • Korpus służby cywilnej.
  • Jednostki samorządu terytorialnego.
  • Wymiar sprawiedliwości.
  • Placówki naukowe.
  • Instytucje kultury.
  • Wojsko Polskie.
  • Jednostki oświatowe.
  • Jednostki budżetowe.
  • Stowarzyszenia i fundacje.
  • Służba zdrowia.
  • Zakłady budżetowe.
  • Firmy prywatne (jednoosobowe działalności gospodarcze, spółki cywilne, spółki z o.o., spółki akcyjne, spółki komandytowe).
  • Spółki samorządowe.
  • Spółki Skarbu Państwa.
  • Osoby prywatne.

Dane do FV nabywcy

/

Czy nabywca ma być również odbiorcą?

Dane do FV odbiorcy

/

Dane osoby kontaktowej/zgłaszającej

Czy osoba zgłaszająca uczestniczy w szkoleniu?

Rozliczenie kosztów udziału

  • Koszt szkolenia: 449,00
  • Stawka VAT: Sprzedawca zwolniony przedmiotowo z podatku od towaru i usług [dostawca towarów lub świadczeń usługi zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 (albo ust. 9) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, 2491, z 2018 r. poz. 62, 86. z późn. zm.)]
  • Koszt szkolenia: 449,00
  • Ilość osób: 0
  • Całkowity koszt udziału w szkoleniu: 0

Uwagi