

Czwartek


Cel
Podczas szkolenia omówione zostaną wszelkie aspekty, jakie ustawa wprowadza m.in.: szczegółową regulację dotyczącą autoryzacji, czyli nowy art. 14a. Poruszona zostanie tematyka odmowy autoryzacji dosłownie cytowanej wypowiedzi, szczegółowo omówiona zostanie kwestia pomówień, znieważeń i naruszenia dóbr osobistych w Internecie. Trener odpowie na pytania uczestników i omówi kwestie, które sprawiają najwięcej problemów w codziennym stosowaniu prawa prasowego.
Czas trwania
Grupa docelowa
Do udziału w szkoleniu zapraszamy:
- rzeczników prasowych administracji publicznej,
- pracowników działów prasowych oraz działów promocji,
- podmioty (osób, organów, instytucji), które są zobligowane do udzielania informacji publicznej,
- wszystkie podmioty zainteresowane tematyką szkolenia.
Prowadzący
Doktor nauk prawnych, adwokat, wykładowca akademicki, trener i autorka publikacji. Od 2004 r. prowadzi szkolenia m. in.: z prawa prasowego, prawa autorskiego, informacji publicznej oraz ochrony danych osobowych. Certyfikowany trener programu HELP Rady Europy (program przeznaczony dla prawników – sędziów, prokuratorów, adwokatów i radców prawnych), w którym prowadzi szkolenia on-line z tematyki danych osobowych. Wykładowca w Krajowej Szkole Sędziów i Prokuratorów oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
więcejPolecamy również
28.06.2022 | Prawo prasowe 2.0, czyli jak się nie dać zjeść wirtu@lnej prasie (i nie tylko) | Online | dr Monika Brzozowska-Pasieka | Rekrutacja w toku |
19.09.2022 | Prawo prasowe 2.0, czyli jak się nie dać zjeść wirtu@lnej prasie (i nie tylko) | Online | dr Monika Brzozowska-Pasieka | Rekrutacja w toku |
Program
Dzień 1
27.06.2019 (Czwartek)
Najnowsze zmiany – nowelizacja prawa prasowego.
Autoryzacja – najnowsze propozycje:
- zakres autoryzacji,
- czas na dokonanie autoryzacji,
- konieczność autoryzacji – w jakich przypadkach?
- odmowa dokonania autoryzacji – jakie uprawnienia będzie miał dziennikarz?
- kiedy dziennikarz nie będzie musiał dokonywać autoryzacji?
- zastrzeżenie terminu i zakresu publikacji – czy jest możliwe?
Sprostowanie – jak je napisać by zostało opublikowane?
Kiedy NIE piszemy sprostowania – oceny zawarte w materiale prasowym, informacje prawdziwe „Uczmy się na błędach…Ale cudzych” – przykłady wadliwych sprostowań:
- alternatywna wersja wydarzeń – o co dokładnie chodzi,
- adres do korespondencji,
- podpis – własnoręczny, rzecznika, pełnomocnika, organu?
- redaktor naczelny czy redaktor wydania lokalnego?
- tytuł sprostowania – dlaczego to takie ważne?
- miejsce podpisu i dlaczego nie wolno go ignorować – „garść” wyroków sądowych ku przestrodze.
Sprostowania „na pudelku”. Jak napisać sprostowanie, by zostało wydrukowane na portalu społecznościowym, plotkarskim, blogu czy forum internetowym?
Wymogi formalne sprostowania – o czym trzeba pamiętać i o czym nigdy się nie pamięta.
Brak opublikowania sprostowania – szybka ścieżka sądowa.
Czy warto iść do sądu – plusy rozwiązań sądowych.
Inne formy „rozmowy” z prasą – polemika, list, odpowiedź.
Sprostowanie na własnych stronach internetowych – czy to jest wiadomość już sprostowana?
„Prawo do zapomnienia” – praktyka Google.
„Aresztowanie materiału prasowego” – tylko jak tego dokonać w praktyce?
Warsztaty z uczestnikami – „Sprostowanie! Publikować czy nie – oto jest pytanie!” – gra symulacyjna, gdzie uczestnicy dzielą się na redaktorów naczelnych i wnioskodawców.
Wirtualn@ prasa jak skutecznie bronić się w Internecie:
- pomówienia, znieważanie i naruszenia dóbr osobistych w Internecie – jak reagować, jak się bronić, jak zabezpieczyć materiał dowodowy, jak i gdzie napisać e-sprostowanie w przypadku portali społecznościowych, plotkarskich czy forów internetowych?
- odpowiedzialność za posty – czy użytkownicy są bezkarni?
- Facebook i możliwość uzyskania danych osobowych – wyroki polskich sądów,
- uzyskiwanie danych osobowych anonimowych internautów – gdzie i jak działać?
- działalność blogerów, portale internetowe – kto i za co odpowiada?
- najnowsze orzecznictwo – omówienie „procesów medialnych” , wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Prawdy i mity!
Kontakty z mediami – gra symulacyjna.
Obowiązki dziennikarzy, czyli „Proszę, by jakiś pracownik stanął przed kamerą i nam to wytłumaczył” – czy dziennikarz może zmusić pracowników do wystąpień przed kamerą?
Naruszenie prawa przez dziennikarzy – jak się bronić skutecznie?
Prawa dziennikarza do informacji prasowej oraz do informacji publicznej, prawo do anonimatu, prawo do zachowania tajemnicy dziennikarskiej.
„Chcę rozmawiać z Pani szefem”? – kto i kiedy ma obowiązek udzielania informacji prasie, czy dziennikarz może żądać rozmowy z włodarzem miasta, naczelnikiem, prezydentem, jeśli jest rzecznik prasowy w urzędzie.
Wizerunek osób powszechnie znanych – czy dyrektor wydziału lub naczelnik jest osobą powszechnie znaną i czy jego zdjęcia mogą być wykorzystywane w prasie?
Wizerunki robione podczas eventów, wydarzeń umieszczane na stronach WWW.
Wizerunki pracowników urzędu – czy mogą być pokazywane w mediach.
Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Koszt
formularz

wszystkie dane

zgłoszenie


