

Czwartek


Cel
Szkolenie ma na celu zaznajomienie uczestników z podstawowymi czynnościami niezbędnymi w przygotowaniu urządzeń księgowych do prawidłowego sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego.
Podczas szkolenia omówiony zostanie harmonogram czynności przygotowawczych związanych z zamknięciem roku budżetowego oraz zasady i sposób przeprowadzenia i udokumentowania inwentaryzacji.
Czas trwania
Metodyka
- dyskusja
- omówienie studium przypadków
- prezentacja
- wykład
Grupa docelowa
Szkolenie skierowane jest do kierowników jednostek, głównych księgowych, skarbników i innych pracowników służb finansowo-księgowych jednostek sektora finansów publicznych.
Prowadzący
Specjalista z zakresu rachunkowości budżetowej.
więcejProgram
Dzień 1
19.11.2020 (Czwartek)
I. HARMONOGRAM CZYNNOŚCI PRZYGOTOWAWCZYCH ZWIĄZANYCH Z ZAMKNIĘCIEM ROKU BUDŻETOWEGO
Analiza zdarzeń, bieżące kontrolowanie terminów wpływu dokumentacji finansowej do jednostki, mając na uwadze obowiązujący plan wydatków oraz szczególne zwrócenie na:
-
- zaksięgowanie wszystkich zdarzeń gospodarczych, jakie będą miały miejsce w danym roku,
- bieżące monitorowanie realizacji zobowiązań, aby nie dopuścić do ich ewentualnego przeterminowania.
Rozliczenie udzielonych i otrzymanych dotacji:
-
- terminy,
- zasady.
Analiza i ewentualna korekta odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
Jak księgujemy koszty i zobowiązania na przełomie roku budżetowego?
Rozliczenie ewentualnych zaliczek udzielonych pracownikom.
Dokonanie przeglądu kont analitycznych rozrachunków pod kątem prawidłowego ustalenia np. dochodów z mienia (czynsze, dzierżawy, sprzedaż majątku itp.) lub z tytułu świadczonych usług.
Zwrócenie uwagi na dokonanie księgowań, które – zgodnie z przepisami szczególnymi – podlegają wykonaniu na koniec roku budżetowego w odniesieniu do:
-
- ewidencji oraz weryfikacji należności i zobowiązań,
- naliczenie odsetek za zwłokę (podstawy prawne i wyjaśnienia szczególne),
- odstępstwa od zasady obowiązkowego dochodzenia należności budżetowych,
- naliczenia odpisów aktualizujących wartości należności (jak prawidłowo powinno funkcjonować konto „290”),
- zweryfikowanie zaangażowania wydatków itp. (analiza kont pozabilansowych 998 i 999).
Dokonanie wyliczenia i poprawnego ujęcia w księgach rachunkowych jednostki umorzenia i amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych lub według stawek określonych decyzją dysponenta części budżetowej oraz zweryfikowanie stanu pozostałych środków trwałych i ich jednorazowego umorzenia.
Rozliczenie poniesionych wydatków na inwestycje (po uzgodnieniu z właściwą komórką merytoryczną w zakresie inwestycji) i dokonanie przeksięgowań zakończonych zadań inwestycyjnych na właściwe konta, ewentualne rozliczenie inwestycji zaniechanych:
-
- przykłady prawidłowych rozliczeń.
II. INWENTARYZACJA – ZASADY ORAZ SPOSÓB PRZEPROWADZENIA I UDOKUMENTOWANIA ORAZ NIEPRAWIDŁOWOŚCI W ZAKRESIE ORGANIZACJI I PRZEPROWADZANIA INWENTARYZACJI – ODPOWIEDZIALNOŚĆ POSZCZEGÓLNYCH OSÓB
Funkcje i cele inwentaryzacji, inwentaryzacja jako element rachunkowości jednostki wynikający z uor.
Terminarz inwentaryzacji dostosowany do aktualnej sytuacji uwzględniający prawidłową organizację inwentaryzacji, przebieg i jej udokumentowanie.
Metody, rodzaje oraz sposoby prawidłowego przeprowadzania i rozliczenia inwentaryzacji wg zasad zawartych w uor.
Inwentaryzacja drogą spisu z natury:
-
- prace organizacyjne przed spisem, podział kompetencji między poszczególnymi osobami odpowiedzialnymi za inwentaryzację oraz prawidłowe rozliczenie spisu z natury.
Inwentaryzacja uzgadniania drogą potwierdzenia sald wymagająca odpowiednich etapów i prawidłowej dokumentacji.
Inwentaryzację aktywów i pasywów w drodze weryfikacji:
-
- zasady,
- sposoby,
- dokumentacja.
Prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji, ustalenie ewentualnych różnic i opracowanie prawidłowej dokumentacji poinwentaryzacyjnej.
Zwrócenie uwagi na ważniejsze nieprawidłowości wykazywane przez służby kontrolne.
Rola i odpowiedzialność za inwentaryzację kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pozostałych pracowników.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Lokalizacja
Szkolenie będzie przeprowadzone za pomocą platformy do szkoleń online/konferencji. Szkolenie online realizowane jest na żywo w wyznaczonym dniu i godzinach.
Koszt
Koszt udziału w szkoleniu online:
- 399 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 16-11-2020)
- 499 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 16-11-2020)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Koszt udziału w szkoleniu online obejmuje:
- certyfikat (wer. elektroniczna)
- materiały szkoleniowe (wer. elektroniczna)
formularz

wszystkie dane

zgłoszenie


