

Środa


Cel
Cele szkolenia:
- pogłębienie wiedzy w zakresie skutecznego zarządzania stresem,
- jak radzić sobie ze stresem w sytuacjach krytycznych i kryzysowych,
- techniki radzenia sobie z lękami,
- zwiększenie własnej skuteczności w działania w sytuacjach stresowych,
- praktyczne rozwijanie umiejętności i radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych,
- zwiększenie własnej odporności na stres,
- poprawa efektywności redukcji stresu, gdy on już wystąpił,
- poznanie mechanizmów obronnych w skutecznym raczeniu sobie ze stresem,
- zwiększenie efektywności zapobiegania sytuacjom stresowym,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania oraz kontrolowania emocji w sytuacjach zawodowych wywołujących napięcie i stres,
- poprawa własnej efektywności działania w sytuacjach stresowych takich jak pandemia i inne,
- autodiagnoza indywidualnych stresorów i dobór narzędzi im zapobiegającym – określenie własnych predyspozycji, cech osobowości, mocnych i słabych stron w sytuacjach napięcia i stresu,
- poznanie technik redukujących stres i napięcie zawodowe.
Czas trwania
Metodyka
- ćwiczenia indywidualne
- dyskusja
- odgrywanie ról
- szkolenie online (na żywo)
- wykład
Grupa docelowa
Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich osób zainteresowanych tematyką szkolenia.
Prowadzący
Trener, konsultant i doradca. Wykładowca akademicki na Studiach Podyplomowych na Uniwersytecie Łódzkim i Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu oraz MBA na Wyższej Szkole Bankowej w Szczecinie
więcejProgram
Dzień 1
10.06.2020 (Środa)
Mechanizm powstawania stresu:
-
- stres jako interpretacja sytuacji a nie sytuacja,
- objawy stresu, czyli po czym poznać, że jesteśmy pod wpływem stresu?,
- typowe reakcje na stres, czyli jak funkcjonujemy w trudnych sytuacjach?,
- sposoby zapobiegania – by stres nie nastąpił lub był łagodniejszy,
- rozpoznawanie oraz kontrola emocji w sytuacjach zawodowych wywołujących napięcie i stres,
- emocje – praktyczne techniki zarządzania emocjami (m.in. Inteligencja emocjonalna, Emocje destrukcyjne – jak je przezwyciężyć – wg Daniela Golemana)
Objawy stresu, czyli po czym poznać, że jesteśmy pod wpływem stresu?
-
- reakcje fizyczne,
- reakcje psychologiczne,
- zmiany w zachowaniu,
- stres w służbie związany z zagrożeniami,
- stres w czasie pandemii i innych sytuacji kryzysowych.
Typowe reakcje na stres, czyli jak funkcjonujemy w trudnych sytuacjach?
-
- emocjonalne vs zadaniowe nastawienie do stresu,
- stres w sytuacji pandemii,
- jak korzystać z informacji w czasie kryzysu i pandemii,
- strategia poznawcza,
- strategia emocjonalna,
- fantazje, myślenie życzeniowe,
- współdziałanie z innym.
Zarządzanie czasem a stres:
-
- źródła i przyczyny stresu wynikającego z braku czasu,
- rutyna a stres w czasie pandemii,
- metody z obszaru zarządzania czasem redukujące poziom stresu:
- utrzymywanie dyscypliny w zarządzaniu czasem,
- rutynizowanie,
- przyczyny zwlekania,
- technika pozytywnego nastawienie.
Psychologia zmiany, szansa czy dramat – nasze nastawienie do zmiany:
-
- zmiana czyli…,
- celowość zmian – kiedy zmiany mają sen,
- problemy potrzebą i motorem zmian,
- rodzaje zmian,
- wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wymuszające zmiany,
- rodzaje oporu wobec zmian,
- pozytywne i negatywne reakcje na zmiany,
- jak radzić sobie ze zmianami na które nie mamy wpływu (pandemia, choroby, zagrożenia wojenne itp.).
Sposoby zapobiegania i radzenia sobie z emocjami i stresem:
-
- mechanizmy obronnych w skutecznym raczeniu sobie ze stresem,
- jakie techniki obrony najlepiej sprawdzają się w czasie pandemii i sytuacji kryzysowych,
- metody i sposoby redukowania stresu w sytuacjach zawodowych i prywatnych,,
- sposoby wypierania emocji (racjonalizacja, projekcja, stłumienie, przemieszczenie itp.)
- tłumienie a transformowanie emocji,
- identyfikowanie własnego wzorca,
- sytuacja wewnętrzna a sytuacja zewnętrzna,
- zarządzanie emocjami w sytuacjach trudnych, czyli jak radzić sobie ze złością i innymi silnymi emocjami?
- rola wyrażania emocji i odreagowywania napięcia,
- szybkie sposoby pozbywania się negatywnych emocji,
- wyrażanie emocji pozytywnych,
- psychosomatyczne konsekwencje obciążenia stresem,
- autodiagnoza indywidualnych obszarów zagrożeń,
- rodzaje oddechu,
- praktyka świadomego oddechu,
- „zmniejszamy stres” – ustalanie celu, który pomaga zmniejszyć stres oraz przeanalizować sposoby jego osiągnięcia,
- popularne strategie i antystrategie regulowania stresu – dieta, sen, asertywność, relaksacje, automasaże itp.,
- najnowsze techniki zarządzania stresem – techniki umysłowe, techniki fizyczne – umiejętności oddychania itd., Mindfulness praktyka uważności itp.,
- techniki relaksacyjne – „relaksacja przez oddychanie” / „trening autogenny” (oddychanie połączone z wizualizacją, rozluźnianie mięśni) / relaksacja progresywna / „techniki wizualizacyjne, pomagające kreatywnie znajdować rozwiązania problemów” i inne,
- wpływ kondycji psychofizycznej, czyli jak zadbać o siebie?,
- wiara w siebie i jej wpływ na poziom stresu.
Świadoma komunikacja sposobem na zdrowe relacje:
-
- czym jest świadoma komunikacja,
- moje emocje a emocje innych ludzi,
- relacje z samym sobą a relacje z innymi,
- oczekiwania a emocje,
- świadomość siebie i świadomość rozmówcy,
- ograniczenia emocjonalne w komunikacji.
Asertywność a stres:
-
- jak mówić „nie” w sytuacjach stresujących:
- obszary trudności w odmawianiu,
- jak mówić „nie” by brzmiało przyjaźnie,
- asertywne wyrażanie próśb:
- dlaczego prośby bywają nieskuteczne?
- jak formułować asertywną prośbę?
- oceny – czyli krytyka i jej wpływ na poziom naszego stresu:
- kiedy warto wypowiadać krytykę,
- problemy z przyjmowaniem krytyki,
- co robić z nie konstruktywną krytyką,
- oddzielenie opinii od faktów,
- wyrażanie własnych opinii, gdy są one sprzeczne z poglądami innych:
- jak dyskutować, gdy inni mają odmienne poglądy?
- typowe błędy w wyrażaniu opinii,
- jak asertywnie wyrażać własne opinie?
- jak zmieniać relacje, które są dla nas krzywdzące?
- komunikaty JA i komunikaty TY,
- metody ustanawiania konstruktywnych relacji,
- hamowanie agresji a problemy z wyrażaniem emocji,
- asertywna obrona przed gniewem i agresją.
- jak mówić „nie” w sytuacjach stresujących:
Skuteczne zarządzanie stresem przez osoby o różnych typach osobowości:
-
- style radzenia sobie ze stresem,
- rozpoznawanie typów osobowościowych,
- osobowość a stres,
- jak różne typy osobowości podchodzą do stresu związanego z sytuacjami zagrożenia jak np. pandemia, choroba itp.,
- zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem,
- świadomość przewagi ograniczeń własnego typu osobowości,
- zarządzanie czasem przez każdy z typów osobowości,
- motywowanie i dobór reakcji czterostrefowy model zachowań,
- samopostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości,
- określenie własnych predyspozycji, cech osobowości, mocnych i słabych stron w sytuacjach napięcia i stresu,
- opracowanie indywidualnego planu działania dopasowanego do osobowości.
Ćwiczenie – Analiza własnego stylu komunikacji i pracy na podstawie TESTU OSOBOWOŚCI TTI Ltd. INSIGHTS Analysen by SCHEELEN Instutut fur Managementberatug und Bildungsmarketing:
-
- możliwy jest indywidualny feedback na podstawie, którego każdy z uczestników określi swoje mocne i słabe strony, a także cechy i umiejętności niezbędne w efektywnym zarządzaniu czasem.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Lokalizacja
Szkolenie będzie przeprowadzone za pomocą platformy do szkoleń online/konferencji. Szkolenie online realizowane jest na żywo w wyznaczonym dniu i godzinach.
Koszt
formularz

wszystkie dane

zgłoszenie


