Cel
Szkolenie podzielone jest na trzy segmenty poruszające najważniejsze aspekty rachunkowości budżetowej w Jednostkach Sektora Finansów Publicznych.
W pierwszej części szkolenia uczestnicy zapoznają się z istotnymi elementami z zakresu klasyfikacji wydatków budżetowych związanych z praktycznym stosowaniem aktualnych przepisów oraz interpretacji. Zostaną omówione zasady zaciągania zobowiązań, angażowania, środków finansowych i ujmowania operacji gospodarczych poprzedzających wydatek w księgach rachunkowych oraz odpowiedzialność w zakresie klasyfikacji budżetowej.
Celem drugiej części warsztatów jest przedstawienie zagadnień problemowych w obszarze związanym ze środkami trwałymi, wartościami niematerialnymi i prawnymi w szczególności nakładami majątkowymi na aktywa trwałe oraz remontami środków trwałych, identyfikacją wartości niematerialnych i prawnych zwartych w różnego rodzaju umowach oraz specyfiką inwentaryzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Tematyka szkolenia została dobrana tak, by osoby odpowiedzialne za wymienione obszary w ewidencji, za których realizację są odpowiedzialne w sposób pośredni lub bezpośredni znały najnowsze przepisy w tym zakresie.
Celem ostatniej części jest poznanie zasad rachunkowości budżetowej, oraz praktyczne przygotowanie do wykonywania zadań w zakresie rachunkowości budżetowej, tj. tworzenia wewnętrznych procedur, poprawnej klasyfikacji i ewidencji zdarzeń gospodarczych, omówienia znaczenia kontroli oraz kto odpowiada za poszczególne jej etapy.
Czas trwania
II dzień: od 9:00 do 16:00 (w tym przerwy)
III dzień: od 9:00 do 16:00 (w tym przerwy)
IV dzień: od 9:00 do 14:00 (w tym przerwy)
Typ szkolenia
Stacjonarne/Wyjazdowe
Metodyka
- case studies
- dyskusja
- prezentacja
- wykład
Grupa docelowa
Szkolenie adresowane jest do głównych księgowych, pracowników służb finansowo-księgowych oraz wszystkich osób zainteresowanych tematyką szkolenia.
Prowadzący
Ekonomista, certyfikowany księgowy, trener, posiadający wieloletnie doświadczenie w obszarze finansów publicznych.
więcejPraktyk, czynny zawodowo, doświadczony szkoleniowiec specjalizujący się w rachunkowości budżetowej.
więcejPolecamy również
11.06.2024 | Środki trwała w jednostkach PSP | Online | Ewa Kozakiewicz | Rekrutacja w toku |
Program
Dzień 1
23.04.2024 (Wtorek)
Przyjazd, zakwaterowanie uczestników w hotelu oraz kolacja.
Dzień 2
24.04.2024 (Środa)
Trener
Jarosław Jurga
Ewidencja planu i prawnego zaangażowania wydatków w jednostkach budżetowych:
-
- ewidencja zaangażowania jako element kontroli wstępnej planu finansowego,
- umowy wieloletnie w ewidencji zaangażowania wydatków,
- umowy bezterminowe w ewidencji zaangażowania wydatków,
- przykład zaangażowania środków w ramach przyznanego plan finansowego,
- konta pozabilansowe wykorzystywane do ewidencji zaangażowania,
- przykłady dokumentów, na podstawie których możliwe jest zaangażowanie wydatków.
Zakres klasyfikacji środków publicznych.
Praktyczne stosowanie klasyfikacji budżetowej.
Planowanie z wykorzystaniem klasyfikacji.
Dekretacja dowodu księgowego.
Zasady doboru podziałki dla działów, rozdziałów.
Klasyfikacja paragrafów dochodów.
Klasyfikacja paragrafów wydatków.
Obszary problemowe w klasyfikacji:
-
- podróże służbowe i szkolenia pracowników,
- ulepszenia i remonty,
- zakup energii,
- zakup żywności,
- inne.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Dzień 3
25.04.2024 (Czwartek)
Trener
Jarosław Jurga
Nabycie środka trwałego przez państwową lub samorządową jednostkę budżetową
-
- sposób ustalenia wartości początkowej środków trwałych i WNiP,
- koszty zwiększające wartość początkową środka trwałego (operaty szacunkowe, itp.),
- inwestycja w obcym środku trwałym.
Eksploatacja środków trwałych w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej
-
- okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego,
- rodzaje nakładów na eksploatację mienia ruchomego,
- dołączanie i odłączanie części składowych środka trwałego,
- modernizacja i wpływ na okres użyteczności składników środka trwałego,
- specyfika środka trwałego umarzanego jednorazowo,
- środki trwałe stanowiące pierwsze wyposażenie obiektów budowlanych.
Zbycie i likwidacja środka trwałego oraz WNiP
-
- podstawy prawne likwidacji środków trwałych w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych,
- zmiany w gospodarowaniu składnikami mienia ruchomego od 8.12.2023,
- ocena gospodarcza przydatności środka trwałego,
- specyfika zbycia składników mienia ruchomego,
- ewidencja likwidacji środków trwałych,
- ewidencja częściowej likwidacji środka trwałego,
- klasyfikacja dochodów i wydatków związanych z likwidacją środka trwałego.
Zagadnienia problemowe:
-
- rozbudowa środka trwałego a zmiana stawki amortyzacji i KŚT,
- nakłady na WNiP, aktualizacje i ulepszenia WNiP,
- inwestycje w obcych środka trwałych (np. wynajmowanych biurach)
- wpływ zmiany w charakterystyce ŚT na wartość tego środka, a także sposób ewidencji bilansowej zmian w ŚT,
- nakłady na kserokopiarkę w dzierżawie,
- nakłady na telewizję CCTW i monitoring – które elementy są środkami trwałymi, dodatkowymi i peryferyjnymi?
- częściowa likwidacja środka trwałego.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Dzień 4
26.04.2024 (Piątek)
Trener
Ewa Kozakiewicz
Polityka rachunkowości jako podstawowy element rachunkowości:
-
- obowiązek i odpowiedzialność kierownika jednostki, za ustalenie zasad (polityki) rachunkowości jednostki, jej utrwalenie w formie pisemnej oraz dokonywanie zmian,
- elementy obligatoryjne polityki rachunkowości, określenia roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych, metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego.
Elementy kontroli:
-
- wstępna kontrola dokumentów – czy stosować pieczątkę czy zapisy w polityce rachunkowości?
- kontrola formalno-rachunkowa,
- kontrola merytoryczna,
- dokładne omówienie znaczenia kontroli oraz kto odpowiada za poszczególne jej etapy.
Forma dokumentowanych wydatków i jej wpływ na ewidencję rachunkową:
-
- opis merytoryczny pracownika i jego wpływ na ujęcie wydatku w paragrafie klasyfikacji budżetowej,
- opis merytoryczny niezgodny z treścią faktury.
Termin płatności. Jak ustalić termin płatności faktury, jeśli nie został on wskazany w umowie?
Dekret a powiązanie z dokumentem źródłowym – czy jest obowiązek nanoszenia dekretu na dokumentach księgowych?
Istota zaangażowania wydatków.
Prawidłowa ewidencja zdarzeń gospodarczych a program finansowo – księgowy:
-
- moment ujęcia w księgach rachunkowych,
- grupowanie dokumentów finansowych.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Lokalizacja
Hotel Aqua Sopot Family & Friends***
ul. Zamkowa Góra 35
81-713 Sopot
Organizator szkolenia zastrzega sobie prawo do zmiany miejsca szkolenia. Ostateczna lokalizacja szkolenia zostanie podana w potwierdzaniu udziału, które jest wysyłane na 10 dni robocze przed szkoleniem (nie liczymy dnia szkolenia). Informacja ta jest przesyłana drogą elektroniczną na adres osoby kontaktowej i uczestnika szkolenia.
Mapa
Koszt
Pakiet 1:
- 3399 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 09-04-2024)
- 3599 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 09-04-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 2:
- 3099 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 09-04-2024)
- 3299 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 09-04-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 3:
- 3049 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 09-04-2024)
- 3249 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 09-04-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 4:
- 2899 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 09-04-2024)
- 3099 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 09-04-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 5:
- 2299 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 09-04-2024)
- 2499 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 09-04-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Uwagi:
formularz
wszystkie dane
zgłoszenie