Cel
Celem szkolenia jest zaktualizowanie i pogłębienie wiedzy uczestników w zakresie rachunkowości budżetowej, z naciskiem na najnowsze przepisy i praktyczne rozwiązania. Szkolenie ma na celu wyjaśnienie zasad ewidencji aktywów, klasyfikacji budżetowej oraz zwrócenie uwagi na najczęściej występujące problemy w zarządzaniu majątkiem trwałym oraz obrotowym. Uczestnicy poznają praktyczne przykłady, które budzą wątpliwości w obszarze gospodarowania aktywami i klasyfikacji budżetowej, a także nauczą się, jak łączyć przepisy prawa z dobrymi praktykami i interpretacjami. Szkolenie zostało zaprojektowane tak, aby wskazać najczęściej problematyczne obszary wynikające z różnych interpretacji przepisów.
Czas trwania
II dzień: od 9:00 do 16:00 (w tym przerwy)
III dzień: od 9:00 do 16:00 (w tym przerwy)
IV dzień: od 9:00 do 14:00 (w tym przerwy)
Typ szkolenia
Stacjonarne/Wyjazdowe
Metodyka
- case studies
- dyskusja
- prezentacja
- wykład
Grupa docelowa
Szkolenie adresowane jest do głównych księgowych, pracowników służb finansowo-księgowych oraz wszystkich osób zainteresowanych tematyką szkolenia.
Prowadzący
Ekonomista, certyfikowany księgowy, trener, posiadający wieloletnie doświadczenie w obszarze finansów publicznych.
więcejEkspert w zakresie inwentaryzacji, środków trwałych oraz sprawozdawczości finansowej jednostek budżetowych.
więcejPolecamy również
18.11.2024 21.11.2024 |
Odpowiedzialność dyrektora i głównego księgowego JSFP za dyscyplinę finansów publicznych i kontrolę zarządczą | Sopot | dr Ewaryst Kowalczyk Sławomir Kacprzak | Rekrutacja w toku |
02.12.2024 05.12.2024 |
Newralgiczne obszary w rachunkowości na przełomie roku – warsztaty z rachunkowości budżetowej JSFP | Sopot | Jarosław Jurga Piotr Rybicki | Rekrutacja w toku |
Program
Dzień 1
22.10.2024 (Wtorek)
Przyjazd, zakwaterowanie uczestników w hotelu.
Dzień 2
23.10.2024 (Środa)
Trener
Piotr Rybicki
Spis z natury – czyli co?
Podstawy prawne przeprowadzania spisu z natury:
-
- ustawa o rachunkowości,
- rozporządzenie w sprawie rachunkowości budżetowej z 13 września 2017 r.
- Krajowe Standardy Rachunkowości i stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości,
- inne regulacje.
Które środki trwałe podlegają spisowi z natury, a które innymi metodami.
Terminy i częstotliwość inwentaryzacji przeprowadzonej spisem z natury:
-
- 31 grudnia,
- raz w ciągu 4 lat,
- pomiędzy 1 października a 15 stycznia.
Spis z natury a e-spis z natury.
Arkusz spisu z natury w praktyce jednostek budżetowych.
Zadania poszczególnych osób w procesie spisu z natury:
-
- zadania kierownika jednostki,
- zadania głównego księgowego,
- zadania przewodniczącego komisji inwentaryzacyjne,
- zadania zespołów spisowych,
- zadania kontrolera,
- zadania osób odpowiedzialnych za inwentaryzowane składniki.
Dokumentowanie spisu z natury.
Inwentaryzacja doraźna / zdawczo-odbiorcza a roczny spis z natury.
Spis z natury środków trwałych w wystąpieniach pokontrolnych RIO i orzeczeniach GKO.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Dzień 3
24.10.2024 (Czwartek)
Trener
Jarosław Jurga
Podstawy klasyfikacji aktywów jednostki do kategorii:
-
- majątku trwałego,
- pozostałych środków trwałych,
- wartości niematerialnych i prawnych.
Gospodarowanie składnikami mienia ruchomego w jednostce:
-
- zmiana miejsca użytkowania,
- odłączenie części zestawu np. monitora,
- przełączenie części między składnikami mienia ruchomego.
Obiekt inwentarzowy środka trwałego i zakres środka trwałego:
-
- pojedynczy obiekt inwentarzowy,
- zbiorczy obiekt inwentarzowy,
- sieciowy obiekt inwentarzowy,
- wbudowany w inny środek trwały.
Jednostki obowiązane stosować przepisy w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa.
Zasady gospodarowania składnikami mienia ruchomego w jednostkach:
-
- zobligowanych do stosowania zapisów rozporządzenia w sprawie gospodarowania majątkiem SP,
- pozostałych jednostkach, w tym samorządowych.
Ustalanie wartości początkowej mienia ruchomego:
-
- wycena pojedynczych składników mienia ruchomego,
- wycena mienia ruchomego stanowiącego zespół.
Powoływanie komisji do:
-
- oceny składników mienia ruchomego,
- przeprowadzenia przetargu.
Zaprzestanie ujmowania w księgach rachunkowych mienia ruchomego.
Ustalanie wartości zbędnych i zużytych składników mienia ruchomego składników mienia ruchomego:
-
- sprzedaż;
- nieodpłatne przekazanie, darowizna.
Zasady ustalania wartości rynkowej.
Nowe zasady zgłaszania chęci zbycia zbędnych i zużytych składników mienia ruchomego Prezesowi Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosowanie wartości progowych (2.000 zł, 100.000 zł, 200.000 zł).
Sposoby zbycia mienia ruchomego wymagające zamieszczenia informacji w BIP.
Zasady obowiązujące przy zbywaniu składników mienia ruchomego w trybie konkurencyjnym – procedura:
-
- sprzedaż (przetarg, aukcja negocjacje),
- nieodpłatne przekazanie,
- darowizna,
- sprzedaż mienia pracownikowi.
Likwidacja składników mienia ruchomego.
Likwidacja wartości niematerialnych i prawnych.
Nakłady na składniki mienia ruchomego.
Zagadnienia problemowe związane ze środkami trwałymi, m.in.:
-
- czy jednostka może sprzedać rower osobie prywatnej?
- czy każdy pracownik może kupić laptop?
- czy informacja o zużytej odzieży roboczej powinna być zamieszczona w BIP?
- czy każdy pracownik może być w komisji likwidacyjnej?
Odpowiedzialność w zakresie gospodarki majątkowej w JSFP.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Dzień 4
25.10.2024 (Piątek)
Trener
Jarosław Jurga
Zakres klasyfikacji środków publicznych:
-
- co podlega klasyfikacji budżetowej,
- praktyczne stosowanie klasyfikacji budżetowej,
- planowanie z wykorzystaniem klasyfikacji,
- dekretacja dowodu księgowego,
- zasady doboru podziałki dla działów, rozdziałów,
- klasyfikacja paragrafów dochodów,
- klasyfikacja paragrafów wydatków.
Zmiany w klasyfikacji budżetowej wprowadzone w 2024 r.:
-
- zmiana objaśnień dla rozdziału „75867 Krajowy Plan Odbudowy”,
- dodanie nowych rozdziałów w dziale „801 – Oświata i wychowanie”,
- zmiana nazwy rozdziału „85205” ,
- dodanie rozdziału „85518 Świadczenie wspierające” w dziale „855 – Rodzina”,
- zmiana objaśnień dla czwartej cyfry „7 Płatności w zakresie budżetu środków europejskich”,
- modyfikacja grupy wydatków dla „Dotacje i subwencje”, „Świadczenia na rzecz osób fizycznych” oraz „Wydatki majątkowe”,
- dodanie nowych paragrafów, m.in.:
- „215 Środki przekazane do funduszu prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego”,
- „312 Dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów”,
- „673-676 Dotacje na zadania inwestycyjne ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład”,
- dodanie paragrafu „954 Przelewy dokonane z lokat z lat ubiegłych”,
- jaki czas mają jednostki samorządu terytorialnego mają na dostosowanie uchwał budżetowych do nowych przepisów?
- jaki jest czas na zmianę w nazewnictwie rozdziałów do planowania budżetu państwa na rok 2025?
Zagadnienia problemowe:
-
- praktyczne zasady doboru podziałki klasyfikacji dochodów i wydatków,
- klasyfikacja zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
- klasyfikacja wydatków pierwszego wyposażenia co należy traktować jako pierwsze wyposażenie?
- kiedy należy stosować § 605 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych” a kiedy 606 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”,
- klasyfikacja refundacji wydatków,
- powiązanie wydatków na kątach księgowych z paragrafami klasyfikacji budżetowej:
- konta 013 i 011 a wydatki bieżące i majątkowe,
- powiązania kont 405 i 409 z wydatkami na szkolenia i delegacje,
- ewidencja oprogramowania na kontach 013 i 011,
- kto w jednostce powinien dokonywać klasyfikacji budżetowej,
- odpowiedzialność za w zakresie klasyfikacji budżetowej.
Klasyfikacja dochodów – przykłady m. in.:
-
- klasyfikacja dochodów z tytułu sprzedaży złomu,
- klasyfikacja odszkodowania,
- klasyfikacja wadium,
- klasyfikacja dochodów sądowych,
- klasyfikacja opłat pobieranych przez jednostki budżetowe.
Klasyfikacja wydatków – przykłady m.in.:
-
- zakupu towarów (w szczególności materiałów, leków),
- wydatki na podróże służbowe i szkolenia,
- zakupu żywności, usług cateringowych i drobnych zakupów spożywczych na potrzeby sekretariatów,
- opłat na rzecz budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego i różnych opłat np. za udostępnienie numeru PESEL,
- wydatków na rzecz osób fizycznych niezatrudnionych w jednostce np. na zakup odzieży,
- zakupu ekspertyz i opracowań podczas remontu lub inwestycji,
- nakładów na środki trwałe, pozostałe środki trwałe i wartości niematerialne i prawne w zakresie:
- montażu instalacji przeciwpożarowej – usługa, remont czy inwestycja?
- zakupu i wymiany drzwi o wartości poniżej 10.000 zł,
- utrzymania strony internetowej,
- audytu energetycznego,
- umowy cywilnoprawne podczas budowy lub remontu,
- pierwszego wyposażenia nowej sali sportowej,
- pierwszego wyposażenia remontowanego pomieszczenia – montażu klimatyzacji, ogrodzenia wraz z wymianą bram, remontu piwnicy z montażem regałów na książki,
- rozszerzenia gwarancji,
- nagród konkursowych i rzeczowych,
- badań lekarskich osób kierowanych do prac społecznych – usługa czy badania lekarskie?
- zakupu i dostawy energii w ramach kilku umów,
- opłat abonamentu RTV,
- ekwiwalentu za urlop, odprawę pośmiertną, zaległego wynagrodzenia po śmierci pracownika.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Lokalizacja
Hotel Aquarion****
ul. Jagiellońska 29
34-500 Zakopane
Organizator szkolenia zastrzega sobie prawo do zmiany miejsca szkolenia. Ostateczna lokalizacja zostanie podana w potwierdzeniu udziału, zgodnie z datą określoną w warunkach udziału. Informacja o lokalizacji zostanie przesłana drogą elektroniczną na adres e-mail osoby kontaktowej oraz uczestnika szkolenia.
Mapa
Koszt
Pakiet 1:
- 3599 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 07-10-2024)
- 3799 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 07-10-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 2:
- 3299 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 07-10-2024)
- 3499 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 07-10-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 3:
- 3299 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 07-10-2024)
- 3499 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 07-10-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 4:
- 3099 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 07-10-2024)
- 3299 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 07-10-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 5:
- 2399 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 07-10-2024)
- 2599 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 07-10-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Koszt udziału w szkoleniu na sali nie obejmuje:
- dojazdu uczestnika na i ze szkolenia
- parking płatny
Udogodnienia w obiekcie:
- zwierzęta domowe są akceptowane – bez dopłaty
Uwagi:
formularz
wszystkie dane
zgłoszenie