Cel
Szkolenie podzielone jest na trzy segmenty poruszające najważniejsze aspekty rachunkowości w instytucjach kultury.
Celem pierwszego dnia szkolenia jest przedstawienie kluczowych zagadnień związanych z planem finansowym, dotacjami oraz wybranymi pozycjami bilansowymi ważnymi dla każdej instytucji kultury. Pogłębienie i usystematyzowanie wiedzy dotyczącej konstrukcji planu finansowego i jego rozliczenia, dotacji podmiotowej i celowej ich wydatkowania, ewidencji i rozliczania oraz ewidencji księgowej w układzie bilansowym składników aktywów i pasywów.
Drugi blok szkoleniowy ma na celu zapewnienie uczestnikom wiedzy na temat efektywnego zarządzania środkami trwałymi oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi, z uwzględnieniem najnowszych zmian w przepisach i najlepszych praktyk. Szkolenie ma na celu zwiększenie kompetencji w zakresie ewidencji, klasyfikacji, amortyzacji oraz likwidacji środków trwałych i WNiP w kontekście specyfiki działalności instytucji kultury.
Celem trzeciej części szkolenia jest zapewnienie uczestnikom wiedzy na temat efektywnego zarządzania środkami trwałymi oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi, z uwzględnieniem najnowszych zmian w przepisach i najlepszych praktyk. Szkolenie ma na celu zwiększenie kompetencji w zakresie ewidencji, klasyfikacji, amortyzacji oraz likwidacji środków trwałych i WNiP w kontekście specyfiki działalności instytucji kultury.
Czas trwania
II dzień: od 9:00 do 16:00 (w tym przerwy)
III dzień: od 9:00 do 16:00 (w tym przerwy)
IV dzień: od 9:00 do 13:00 (w tym przerwy)
Typ szkolenia
Stacjonarne/Wyjazdowe
Metodyka
- case studies
- dyskusja
- prezentacja
- wykład
Grupa docelowa
Szkolenie adresowane jest do głównych księgowych, pracowników służb finansowo-księgowych, osób odpowiedzialnych za ewidencję księgową, osób uczestniczących w zakupach środków trwałych i wycenie aktywów w instytucjach kultury oraz wszystkich osób zainteresowanych tematyką szkolenia.
Prowadzący
Ekonomista, certyfikowany księgowy, trener, posiadający wieloletnie doświadczenie w obszarze finansów publicznych.
więcejEkonomistka, pracownik Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka studiów podyplomowych na kierunku zarządzania i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych.
więcejPolecamy również
18.12.2024 | Zakończenie roku finansowego w instytucjach kultury | Online | Ewa Ostapowicz | Rekrutacja w toku |
Program
Dzień 1
26.08.2024 (Poniedzialek)
Przyjazd, zakwaterowanie uczestników w hotelu.
Dzień 2
27.08.2024 (Wtorek)
Trener
Ewa Ostapowicz
Plan finansowy:
-
- zasady tworzenia planu finansowego,
- elementy planu finansowego,
- wykonanie planu finansowego.
Dotacje:
-
- rodzaje dotacji (podmiotowa, celowa, do projektów, granty),
- ewidencja dotacji,
- wykorzystanie dotacji,
- rozliczenie dotacji,
Aktywa trwałe:
-
- ewidencja księgowa,
- wycena,
- amortyzacja.
Aktywa obrotowe:
-
- ewidencja księgowa,
- wycena.
Odpisy aktualizujące należności.
Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów.
Fundusze instytucje kultury.
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania.
Fundusze specjalne.
Sesja pytań i odpowiedzi.
Dzień 3
28.08.2024 (Środa)
Trener
Jarosław Jurga
Podstawy klasyfikacji aktywów jednostki do kategorii:
-
- majątku trwałego,
- pozostałych środków trwałych,
- wartości niematerialnych i prawnych.
Gospodarowanie składnikami mienia ruchomego w jednostce:
-
- zmiana miejsca użytkowania,
- odłączenie części zestawu np. monitora,
- przełączenie części między składnikami mienia ruchomego.
Obiekt inwentarzowy środka trwałego i zakres środka trwałego.
Ewidencja obcych składników majątkowych w instytucji kultury.
Ewidencja nieodpłatnego otrzymania (darowizny) środków trwałych, dóbr kultury i zabytków.
Rodzaje nakładów na eksploatację mienia ruchomego:
-
- remonty,
- przeglądy,
- konserwacje,
- klasyfikacja budżetowa nakładów na eksploatację środków trwałych.
Środki trwałe stanowiące pierwsze wyposażenie obiektów budowlanych:
-
- specyfika środków trwałych stanowiącego pierwsze wyposażenie,
- zasady ewidencji środków trwałych stanowiącego pierwsze wyposażenie,
- klasyfikacja nakładów na środki trwałe stanowiące pierwsze wyposażenie.
Zaprzestanie ujmowania w księgach rachunkowych mienia ruchomego:
-
- jak ująć w ewidencji fotele zakupione do sali widowiskowej?
- jak ująć sprzęt foniczny wzmacniacze mikrofony lampy?
- czy każdy pracownik może być w komisji likwidacyjnej?
- czy zakup wyposażenia dla muzeum w ramach dotacji celowej można potraktować jako wydatek majątkowy na pierwsze wyposażenie w nowo powstającym obiekcie?
Ewidencja WNiP stanowiących:
-
- przygotowanie materiałów promocyjnych,
- organizację zajęć i warsztatów,
- nagrania wideo,
- wydanie naukowe,
- sublicencję,
- prowadzenie zespołów artystycznych,
- sprzedaż towarów własnych instytucji kultury,
- konkursy a WNiP.
Zagadnienia problemowe:
-
- wydzielone prawa majątkowe na umowie nagrania wideo,
- dołączanie części do zestawu a ulepszenie środka trwałeg (np. kamer do CCTV),
- wpływ zmiany w charakterystyce ŚT na wartość tego środka, a także sposób ewidencji bilansowej zmian w ŚT,
- jak ująć w księgach rachunkowych zakup usługi fotograficznej, w skład której wchodzi licencja?
- jak ująć w ewidencji fotele zakupione do sali widowiskowej?
- jak ująć sprzęt foniczny wzmacniacze mikrofony lampy?
Sesja pytań i odpowiedzi.
Dzień 4
29.08.2024 (Czwartek)
Trener
Jarosław Jurga
Księgi inwentarzowe i szczegółowe karty obiektów inwentarzowych.
Szczegółowe karty obiektów inwentarzowych.
Odpowiedzialność materialna za mienie:
-
- zakres dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy,
- wina pracownika,
- szkoda wyrządzona pracodawcy,
- odpowiedzialność materialna pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy z winy nieumyślnej i umyślnej,
- odpowiedzialność odszkodowawcza pracodawcy,
- odpowiedzialność za mienie powierzone pracownikowi.
Odpowiedzialność materialna za mienie wykorzystywane wspólnie.
Forma powierzenia pracownikom wspólnej odpowiedzialności za mienie.
Postępowanie pracodawcy w sprawie dochodzenia roszczeń z tytułu odpowiedzialności materialnej pracowników.
Osoby odpowiedzialne za inwentaryzowane składniki majątku.
Zaprzestanie ujmowania w księgach rachunkowych mienia ruchomego.
Likwidacja środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w instytucji kultury.
Powoływanie komisji do:
-
- oceny składników mienia ruchomego,
- przeprowadzenia przetargu.
Ustalanie wartości zbędnych i zużytych składników mienia ruchomego składników mienia ruchomego: sprzedaż; nieodpłatne przekazanie, darowizna i likwidację.
Zasady obowiązujące przy zbywaniu składników mienia ruchomego w trybie konkurencyjnym – procedura:
-
- sprzedaż (przetarg, aukcja negocjacje),
- nieodpłatne przekazanie,
- darowizna,
- sprzedaż mienia pracownikowi.
Zasady inwentaryzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Specyfika poszczególnych rodzajów inwentaryzacji.
Stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów.
Inwentaryzacja ciągła.
Inwentaryzacja zdawczo odbiorcza a okresowa – podstawowe różnice.
Skontrum a inwentaryzacja.
Zagadnienia problemowe związane ze środkami trwałymi, m.in.:
-
- czy każdy pracownik może być w komisji likwidacyjnej?
- nie zatrudniono nowego osoby na stanowisko kierownika jednostki jak sporządzić protokół zdawczo odbiorczy i inwentaryzację zdawczo odbiorczą,
- czy były pracownik może nabyć używany wcześniej sprzęt?
Sesja pytań i odpowiedzi.
Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Koszt
Pakiet 1:
- 3399 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 12-08-2024)
- 3599 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 12-08-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 2:
- 3099 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 12-08-2024)
- 3299 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 12-08-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 3:
- 3099 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 12-08-2024)
- 3299 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 12-08-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 4:
- 3099 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 12-08-2024)
- 3299 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 12-08-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 5:
- 2999 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 12-08-2024)
- 3199 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 12-08-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 6:
- 2999 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 12-08-2024)
- 3199 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 12-08-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Pakiet 7:
- 2299 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 12-08-2024)
- 2499 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 12-08-2024)
Wykonawca nie jest płatnikiem VAT
Koszt udziału w szkoleniu na sali nie obejmuje:
- dojazdu uczestnika na i ze szkolenia
- parking płatny
Udogodnienia w obiekcie:
- zwierzęta domowe są akceptowane – obowiązuje dopłata