

Czwartek


Cel
Szkolenie ma na celu kompleksowe przygotowanie uczestników do przygotowania zamknięcia roku w jednostkach sektora finansów publicznych. Podczas szkolenia omówione będą najnowsze zmiany w przepisach w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości finansowej. Szkolenie poszerzy i usystematyzowanie wiedzy uczestników szkolenia w tym zakresie.
Czas trwania
Grupa docelowa
Do udziału w szkoleniu zapraszamy m. in.: skarbników, głównych księgowych, pracowników służb finansowo-księgowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych oraz wszystkie osoby zaangażowane w przygotowanie sprawozdania z zamknięcia roku.
Prowadzący
Specjalista z dziedziny rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych. Absolwent studiów doktoranckich na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Pracował w jednym z głównych urzędów centralnych w departamencie nadzoru i kontroli oraz jako główny księgowy w państwowej jednostce budżetowej.
więcejProgram
Dzień 1
07.03.2019 (Czwartek)
Zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2018 rok:
- harmonogram czynności,
- podział zadań i odpowiedzialność.
Inwentaryzacja za 2018 r. w świetle ustawy o rachunkowości, stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji oraz nowego KSR nr 11 „Środki Trwałe”:
- termin zakończenia czynności spisowych a termin zakończenia inwentaryzacji drogą spisu z natury,
- termin zakończenia czynności związanych z potwierdzeniem salda a termin zakończenia inwentaryzacji drogą potwierdzenia salda,
- termin inwentaryzacji drogą weryfikacji salda a termin dokonania czynności związanych z weryfikacją,
- inwentaryzacja kont pozabilansowych,
- inwentaryzacja aktywów obcych,
- dokumentowanie spisu z natury.
Zasady wyceny aktywów i pasywów w ciągu roku a na dzień bilansowy:
- aktualizacja wyceny aktywów trwałych: odpisy aktualizujące środki trwałe i środki trwałe w budowie, odpisy aktualizujące aktywa finansowe,
- wycena zapasów, w tym potrzeba aktualizacji tej wyceny do ceny sprzedaży netto,
- odpisy aktualizujące należności, nieprawidłowości i problemy związane z tą aktualizacją,
- wycena pozostałych aktywów i pasywów,
- rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów.
Przeksięgowania związane z zamknięciem roku: na kontach wynikowych oraz pozabilansowych.
Zasady sporządzania sprawozdania finansowego – bilansu jednostki budżetowej wraz z załącznikami:
- zasady sporządzania bilansu,
- metody wyceny bilansowej aktywów i pasywów,
- omówienie poszczególnych pozycji aktywów,
- omówienie poszczególnych pozycji pasywów.
Zasady sporządzania sprawozdania według wzoru „Rachunek zysków i strat” (wariant porównawczy):
- zasady sporządzania rachunku zysków i strat,
- sposób ujęcia dochodów budżetowych w księgach rachunkowych,
- zasady ewidencji przychodów na kontach grupy „7”,
- sposób ujęcia wydatków budżetowych w księgach rachunkowych,
- zasady ewidencji kosztów na kontach grupy „4” i grupy „7”,
- metoda ustalenia wyniku finansowego – wariant porównawczy.
Zasady sporządzania sprawozdania według wzoru „Zestawienie zmian w funduszu jednostki”:
- zasady sporządzania zestawienia zmian w funduszu jednostki,
- omówienie pozycji zwiększających fundusz jednostki,
- omówienie pozycji zmniejszających fundusz jednostki,
- technika ustalania obrotów konta „800 – Fundusz jednostki”.
Zasady sporządzania nowej części sprawozdania finansowego Informacji dodatkowej – omówienie poszczególnych elementów informacji.
Podsumowanie:
- omówienie wzajemnych powiązań między trzema sprawozdaniami finansowymi,
- wymogi formalne związane z terminem zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych,
- odpowiedzialność za sporządzenie sprawozdań finansowych.
Program szkolenia jest orientacyjny i może ulec zmianie.
Czas omówienia poszczególnych punktów programu zależny jest od liczby osób biorących udział w szkoleniu.
Lokalizacja
Koszt
formularz

wszystkie dane

zgłoszenie


