Termin szkolenia gwarantowany
06.12.2023

Środa

Online
od 699 PLN
Cel

Celem szkolenia jest ugruntowanie wiedzy z zakresu informacji publicznej i przedstawienie zupełnie nowych regulacji dotyczących tzw. otwartych zasobów – otwartych danych publicznych.

Szkolenie nakierunkowane jest na część praktyczną tj. warsztaty z pisania odpowiedzi, decyzji , pouczeń dla wnioskodawców. Każdy z uczestników otrzyma wcześniej kazusy do wspólnego rozwiązywania razem z trenerem. Dodatkowo uczestnicy otrzymują komplet bardzo praktycznych dokumentów.

Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się jak odróżnić informację publiczną od informacji prywatnej, dodatkowo w jaki sposób udzielać informacji publicznej zawierającej dane osobowe, w jaki sposób formułować pouczenia dla strona a także jaka powinna być treść decyzji administracyjnej w przypadku odmowy. Dodatkowo jedna z części szkolenia zostanie poświęcona nowym regulacjom w zakresie tzw. otwartych zasobów z wyjaśnieniem pojęć ustawowych, kwestii odpłatności a także różnic między dwoma trybami uzyskiwania informacji przez wnioskodawców.

W czasie szkolenia podjęta zostanie również kwestia określenia terminów (w przypadku wniosków mailowych, które wpływają po godzinach urzędowania lub w czasie wolnym), rozpoczęcia ich biegu itp. Uczestnicy będą brali udział w warsztatach, których celem jest pomoc w zakresie wszelkich aspektów dotyczących rozpoznawania wniosków o udzielenie informacji publicznej i przekazanie informacji do ponownego wykorzystania.

string(6) "online"
Czas trwania
od 9:00 do 15:00 (w tym przerwy)
Typ szkolenia

Online

Metodyka
  • case studies
  • ćwiczenia indywidualne
  • dyskusja
  • inscenizacje realnych sytuacji zawodowych
  • warsztat
  • wykład
Grupa docelowa

Do udziału w szkoleniu zapraszamy rzeczników prasowych, pracowników działów prawnych, prasowych i działów promocji, podmioty (osoby, organy, instytucje), które są zobligowane do udzielania informacji publicznej oraz wszystkie podmioty zainteresowane tematyką szkolenia.

Prowadzący
dr Monika Brzozowska-Pasieka

Doktor nauk prawnych, adwokat, wykładowca akademicki, trener i autorka publikacji. Od 2004 r. prowadzi szkolenia m.in.: z prawa prasowego, prawa autorskiego, informacji publicznej oraz ochrony danych osobowych. Certyfikowany trener programu HELP Rady Europy (program przeznaczony dla prawników – sędziów, prokuratorów, adwokatów i radców prawnych), w którym prowadzi szkolenia on-line z tematyki danych osobowych. Wykładowca w Krajowej Szkole Sędziów i Prokuratorów oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

więcej
Pobierz informacje o szkoleniu
Pobierz informacje o szkoleniu

Program

Dzień 1

06.12.2023 (Środa)

Zagadnienia wstępne z udostępnianiem informacji publicznej:

    • konstytucja,
    • ustawa o dostępie do informacji publicznej,
    • kodeks postępowania administracyjnego,
    • ustawa o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.

Zagadnienia techniczno– organizacyjne przy udostępnianiu informacji publicznej – czyli co każdy urzędnik wiedzieć powinien:

    • tryb składania wniosków:
      • czy wnioski składane przez portal społecznościowy stanowią wnioski w trybie UDIP i jak wówczas odpowiadać?
      • wnioski składane telefonicznie – od kiedy liczyć termin wpłynięcia,
      • wnioski mailowe wpływające po godzinach pracy urzędu – ile faktycznie dni ma urząd na odpowiedź i jak liczyć początek terminu?
    • niewłaściwy urząd, niewłaściwa instytucja – jak należy rozpoznać taki wniosek (przesłać według właściwości, pozostawić bez rozpoznania czy odpowiedzieć?
    • anonimizacja dokumentów:
      • dane wrażliwe zawarte w dokumentach urzędowych – w jaki sposób prawidłowo anonimizować dane osobowe,
      • nietypowe dane osobowe – na co zwracać szczególną uwagę przy anonimizacji dokumentacji (nr ksiąg wieczystych, pesel, numery telefonów itp.).

Informacja publicznej w praktyce, czyli co jest a co nie jest informacją publiczną:

    • jakie informacje gromadzone w urzędzie nie mają charakteru informacji publicznej – wyszczególnienie kategorii informacji na podstawie orzecznictwa Naczelnego Sądu administracyjnego – próba stworzenia katalogu wraz z uczestnikami,
    • kwestie finansowe i ich udostępnianie w trybie udip:
      • informacje o wynagrodzeniach – jacy pracownicy urzędu podlegają obowiązkowi udostępniania informacji o ich majątku/wynagrodzeniach,
      • informacje o nagrodach, premiach itp. – które informacje podlegają udostępnieniu,
      • informacje dotyczące zobowiązań finansowych osób pełniących funkcje publiczne (np. kredyty, kasy pożyczkowe, alimentacja) – czy podlegają udostępnieniu,
      • wydatkowanie pieniędzy publicznych w świetle zamówień publicznych,
    • pracownicy urzędu i informacje ich dotyczące:
      • powiązania rodzinne między pracownikami – czy to jest informacja publiczna, jak odpowiadać na tego typu wnioski,
      • postępowania dyscyplinarne, zwolnienia dyscyplinarne, przyczyny rozwiązania umowy o pracę, składanie wyjaśnień – czy tego tyou informacje podlegają udostępnieniu?
      • zatrudnienie poza urzędem – czy jest to informacja publiczna?
      • zarobki pracowników pełniących funkcje pomocnicze w urzędzie,
    • dokumentacja w urzędzie:
      • maile, kalendarze spotkań, dokumenty wewnętrzne – czy podlegają udsotępnieniu w trybie udip?
      • dokumenty, które wpływają do urzędu: wnioski o dotację, petycje, wnioski o umorzenia płatności i inne,
      • ekspertyzy, opinie, wnioski zalegające w aktach poszczególnych spraw administracyjnych – czy stanowią informację publiczną,
      • dostęp do akt sprawy administracyjnej wzbudzającej zainteresowanie opinii publicznej – czy ustawa o dostępie do informacji publicznej przewiduje tryb dostępu do akt?
      • dokumentacja technologiczna, dokumenty geodezyjne i inne,
      • protokoły kontroli – czy podlegają udostępnieniu?

Praktyczne zagadnienia dotyczące informacji publicznej – kazusy wraz z uczestnikami.

Odmowa udzielenia informacji publicznej:

    • podstawy odmowy – tajemnice prawnie chronione, prywatność, ochrona danych osobowych, na co zwracać szczególną uwagę?
    • jak stworzyć decyzję odmowną – praktyczne warsztaty z zakresu treści i elementów koniecznych decyzji administracyjnej (Zgodnej z wymogami kpa),
    • pouczenia dla strony wnioskującej – treść oraz podstawa prawna pouczeń.

Informacja przetworzona czyli „Proszę zeskanować mi 1000 decyzji administracyjnych”

    • kiedy udostępniamy, a kiedy nie udostępniamy informacji tzw. przetworzonej – najnowsze orzecznictwo.

Warsztaty wraz z uczestnikami:

    • rozwiązywanie kazusów, pisanie odpowiedzi, decyzji, pouczeń itp.

Otwarte dane i ponowne wykorzystanie informacji:

    • kto i do czego jest zobowiązany w zakresie ponownego wykorzystania informacji,
    • kto i do czego jest uprawniony,
    • opłaty/wynagrodzenie za udostępnienie informacji do ponownego wykrozystania – tworzenie oferty: jakie dane należy brać pod uwagę, co powinna zawierać oferta,
    • udostępnianie danych dynamicznych (przez podmioty zobowiązane) za pośrednictwem API,
    • udostępnienie do ponownego wykorzystywania danych badawczych, wytworzonych w ramach działalności naukowej finansowanej ze środków publicznych,
    • zasady udostępniania informacji dla muzeów państwowych, muzeów samorządowych, bibliotek publicznych, bibliotek naukowych, bibliotek pedagogicznych i archiwów,
    • terminy i opłaty/ brak odpłatności za ponowne wykorzystanie informacji – zasady i wyjątki wskazane w ustawie,
    • polityka otwartych danych – jak ją skonstruować,
    • pełnomocnik ds. otwartości danych.

Warsztaty wraz z uczestnikami: rozwiązywanie kazusów z zakresu ponownego wykorzystania informacji i udostępniania informacji publicznej – różnice w zakresie rozstrzygania spraw z obu podstaw prawnych.

Odpowiedzialność prawna:

    • co grozi za nieudzielenie informacji publicznej – podstawa prawna, dotychczasowe orzecznictwo,
    • co grozi za udostępnienie danych osobowych (w tym danych wrażliwych) bez podstawy prawnej lub z naruszeniem RODO – odpowiedzialność cywilna, karna, administracyjna,
    • naruszenie dóbr osobistych w świetle udostępniania informacji publicznej – najnowsze orzecznictwo.

Sesja pytań i odpowiedzi.

Lokalizacja

Lokalizacja

Szkolenie będzie przeprowadzone za pomocą platformy do szkoleń online/konferencji. Szkolenie online realizowane jest na żywo w wyznaczonym dniu i godzinach.

Koszt

Koszt udziału w szkoleniu online:
  • 599 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych do 01-12-2023)
  • 699 zł (dot. zgłoszeń i rezerwacji dokonanych po 01-12-2023)

Koszt udziału w szkoleniu online obejmuje:
  • certyfikat (wer. elektroniczna)
  • materiały szkoleniowe (wer. elektroniczna)

Szkolenie zostało zrealizowane lub jest nieaktywne

Zachęcamy do zapoznania się z aktualną ofertą:

www.goldentraining.pl/szkolenia-otwarte